Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Greenpeace anmäler Preem: ”Systematisk greenwashing”

”Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden.
”Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden. Bild: Foto: Thomas Johansson / TT, Greenpeace

Dagens ETC.

Bara knappt två veckor innan Mark- och miljödomstolen ska komma med sitt beslut om raffinaderiet i Lysekil, anmäls nu Preem till både Reklamombudsmannen och Konsumentverket. – Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing, säger Gustav Martner på Greenpeace.

I en omfattande kartläggning visar Greenpeace att Preem har satsat runt åtta miljoner kronor på en en reklamkampanj i några av Sveriges största tidningar som, enligt miljöorganisationen, är ”systematiskt vilseledande.” Därför har man fattat beslut att anmäla till Reklamombudsmannen och Konsumentverket.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser