Klimat.

2021-03-18 08:26
  • BMW:s annons fanns med i den utgåva av Dagens Nyheter som Greta Thunberg var gästredaktör för. Bild: Claudio Bresciani/TT, Faksimil
    BMW:s annons fanns med i den utgåva av Dagens Nyheter som Greta Thunberg var gästredaktör för.
  • Gustav Martner. Bild: Greenpeace
    Gustav Martner.
Puffetikett
Dagens ETC

Fäller BMW:s Greta-annons: Var vilseledande

Miljöbudskapet i BMW:s uppmärksammade Greta-annons saknar täckning. Det anser Reklamombudsmannen som fäller annonsen för påståendet att BMW är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast söndag 24 okt så får du en hel månad för bara 39 kr.

Betala per år

Från

1500 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per år. Avsluta när du vill.

I december titulerades Greta Thunberg chefredaktör för Dagens Nyheter under en dag. Den dagen fylldes tidningen av artiklar om klimatet. Men mest uppmärksamhet väckte en helsidesannons från biltillverkaren BMW. Annonsen travesterade Greta Tunbergs världsberömda Skolstrejk för klimatet-plakat, med texten utbytt till ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

Klimataktivisten själv fick se annonsen innan publiceringen och har berättat för Dagens ETC att hon då gapskrattade.
–  Jag är tyvärr van att se hur företag runt om i världen utnyttjar mitt namn. Jag tänkte att om Dagens Nyheter och BMW vill ha med den här annonsen, så okej. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen än så.

Efter publiceringen kom många anmälningar om greenwashing in till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen (RO). Nu har Reklamombudsmannen fällt annonsen för ”vilseledande miljöpåstående”.

”’Världens bästa bilmärke för klimatet” är ett allmänt och ospecifikt påstående som inte kvalificeras genom texten ”BMW är världens mest hållbara biltillverkare enligt Dow Jones Sustainability Index 2020” på ett sätt som påverkar hur långtgående påståendet uppfattas av en genomsnittskonsument”, skriver RO i beslutet.

Till saken hör att endast ett fåtal bilmärken ingår i Dow Jones Sustainabilty Index’s klimatmätningar, vilket inte framgår i annonsen.

”Argument för fossilreklamsförbud”

Gustav Martner är ansvarig för reklam- och marknadsrättsfrågor på miljöorganisationen Greenpeace, som låg bakom en av anmälningarna. Han säger att fällningen var väntad.

– Vi välkomnar fällningen men menar samtidigt att en fällning knappast kan kompensera för skadan annonsen har gjort. Vi anser att detta är ett av många fall som styrker argumenten för ett förbud mot fossil reklam.

Gustav Martner jämför med totalförbudet mot tobaksreklam och begränsningarna kring alkoholreklamen.

– Med tanke på att förbränning av bränslen enligt forskning är minst lika farligt för människors hälsa som tobak så vore ett förbud mot fossilreklam logiskt. Det skulle isåfall inbegripa förbud mot reklam för bilföretag som säljer bilar med förbränningsmotorer, fortsätter han.

– Bilföretagens vilseledande reklam understryker hur akut det är att införa åtgärder. Det är en ren försiktighetsåtgärd som dessutom skulle snabba på utfasningen av förbränningsmotorerna, säger Gustav Martner.

Fakta:

Stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets självreglering för etisk reklam.

RO prövar om reklam följer internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation.
De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).
Deras beslut publiceras på Reklamombudsmannens hemsida. Stiftelsen kan inte utdöma några sanktioner.