Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Fäller BMW:s Greta-annons: Var vilseledande

BMW:s annons fanns med i den utgåva av Dagens Nyheter som Greta Thunberg var gästredaktör för.
BMW:s annons fanns med i den utgåva av Dagens Nyheter som Greta Thunberg var gästredaktör för. Bild: Bild: Claudio Bresciani/TT, Faksimil

Dagens ETC.

Miljöbudskapet i BMW:s uppmärksammade Greta-annons saknar täckning. Det anser Reklamombudsmannen som fäller annonsen för påståendet att BMW är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

I december titulerades Greta Thunberg chefredaktör för Dagens Nyheter under en dag. Den dagen fylldes tidningen av artiklar om klimatet. Men mest uppmärksamhet väckte en helsidesannons från biltillverkaren BMW. Annonsen travesterade Greta Tunbergs världsberömda Skolstrejk för klimatet-plakat, med texten utbytt till ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.

Klimataktivisten själv fick se annonsen innan publiceringen och har berättat för Dagens ETC att hon då gapskrattade.
–  Jag är tyvärr van att se hur företag runt om i världen utnyttjar mitt namn. Jag tänkte att om Dagens Nyheter och BMW vill ha med den här annonsen, så okej. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen än så.

Efter publiceringen kom många anmälningar om greenwashing in till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen (RO). Nu har Reklamombudsmannen fällt annonsen för ”vilseledande miljöpåstående”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser