Klimat.

2019-06-24 16:00
Ola Svensson har utvecklat OMotion ETR tillsammans med två andra ingenjörer. De räknar med att den kommer att kosta 109 000 kronor i butik.  Bild: Karl Grauers
Ola Svensson har utvecklat OMotion ETR tillsammans med två andra ingenjörer. De räknar med att den kommer att kosta 109 000 kronor i butik.
Puffetikett
Dagens ETC

Elfordonet som ska revolutionera marknaden

Snart kan en ny miljömotorcykel lanseras i Sverige. I skånska Hjärup har ett gäng ingenjörer förvandlat en kinesisk bensindriven trehjuling till ett piggt elfordon för alla fart­glada. Motorcykeln blev nyligen godkänd för svensk ­trafik och nu hoppas uppfinnarna hitta en återförsäljare. 

 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

När man trycker på gasen ger OMotion ETR ifrån sig ett distinkt vinande, lite som en speedad radiobil. Den accelererar snabbt och redan vid 30 känns fartvinden i ansiktet. Runt 50 verkar det nästan gå lite för fort. 

– Känslan är lite som att köra gocart, säger Ola Svensson, grundare av företaget OMotion och en av de tre ingenjörerna bakom motorcykeln. 

I garaget i Hjärup

Företagets kontor är inhyst i hans villa i Hjärup utanför Lund, och prototypen av OMotion ETR förvaras i garaget. Ola Svensson har varit intresserad av fordon sedan barndomen och redan för tio år sedan byggde han om en bensindriven motorcykel till elmotor­cykel. Tankarna på ett större projekt kom för tre år sedan.  

– Jag var egentligen mest inne på en standard elmotorcykel men när jag kollade runt lite på nätet så stötte jag på den här modellen och tänkte att den var perfekt. Att den hade passat klockrent att göra om till elvariant.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Det han hittade var en bensindriven trehjuling som tillverkades i Kina. Han köpte en och drog igång ombyggnads­projektet för cirka två och ett halvt år sedan. 

– Det första vi gjorde var att byta ut allt som inte var relevant för eldrift och sätta in en elektrisk drivlina. Det gick relativt snabbt. Jag tror vi beställde första exemplaret i februari 2017 och i november testkörde vi. 

Efter det började en lång process för att få motorcykeln godkänd för trafik i Sverige. Det har handlat om sådant som elsäkerhetskrav, positioner på lampor, tändingsvarning, stöldskydd och mycket mer. 

Få ner laddtid

Nu är alla certifieringar klara och Ola Svensson och hans kollegor jobbar med tekniska finjusteringar, bland annat ska de få ner laddningstiden från runt åtta timmar till en. De försöker hinna med lite marknadsföring parallellt och hoppas att kunna knyta till sig en återförsäljare så småningom. Priset i handeln tror de kommer landa på 109 000 kronor inklusive moms. Ola Svennson tänker sig några olika kundgrupper.  

– Dels tänker jag att en kategori är väl folk i 50-årsåldern som har tänkt på motorcykel men har sett den här och tycker den verkar vara ett kul alternativ som nöjesfordon. Den gruppen tror jag mest på men sedan kanske det finns yngre människor som tycker den verkar spännande, och folk i allmänhet som är intresserade av elfordon och miljötänk.

– En annan kategori skulle kunna vara ungdomar. Man skulle kunna registrera den så man får köra med lätt motorcykelkörkort, alltså när man är 16. Vi får ställa in effektgränsen i mjukvaran och sedan ska man ha papper på att fordonet är begränsat. Vi ska kolla upp det innan vi lovar något men det borde gå lätt att fixa.

Nyregistrerade elbilar i Sverige:

2009: 29

2010: 11

2011: 185

2012: 264

2013: 452

2014: 1 266

2015: 2 916

2016: 2 993

2017: 4 359

2018: 7 147

2019: 6 744 (t o m maj)

Totalt antal elbilar i Sverige: 18 363

Totalt antal elmotorcyklar i Sverige: 1 593 (Både två-, tre- och fyrhjuliga motorcyklar ingår)

Källa: Trafikanlys/SCB