Antalet laddbara bilar fortsätter att öka, sakta men säkert. I juli togs 1627 nya i trafik, varav 680 var rena elbilar och resten laddhybrider. Trots ökningen är andelen laddbara bilar fortfarande liten, bara drygt 88 000 av fem miljoner personbilar på våra vägar kan gå på el.
Men det förhållandet kan snabbt ändras, menar Johanna Barr, sakkunnig på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.
– Enligt våra prognoser kommer 2,5 miljoner av personbilsflottan vara laddbara bilar 2030. När priset för nya laddbara bilar blir detsamma eller billigare än för fossilbilar kommer utvecklingen att ta fart, säger hon.
En snabb ökning av antalet elbilar ställer krav på elnäten och laddinfrastrukturen, däremot behöver inte nätkapaciteten byggas ut om laddningsmönstren förändras, enligt flera studier.
Digitalisering är nyckeln
För att detta ska ske måste kunderna få rätt signaler, enligt Johanna Barr.
–Vi tror på ekonomiska incitament för att styra laddmönstret, såsom en tariff på el eller nät som gör det gynnsamt att ladda när tillgången på el är god och belastningen på elnätet låg, exempelvis på natten, säger hon.
En ny norsk studie visar att dagens elnät skulle klara av en bilpark med nästan 100 procent elbilar om dessa laddas nattetid. Nya laddningsmönster underlättas av ny teknik, som delvis redan är på plats.
– I princip alla nya laddboxar är uppkopplade och kan hantera automatisk styrning och fjärrstyrning från till exempel en app, säger Johanna Barr.
Det innebär exempelvis att laddningen kan styras med en timer eller dra igång automatiskt när elpriset är under en viss nivå.
– Utöver rätt prissignaler så är det som ska till för att frigöra den här resursen i stor skala en digitalisering av distributionsnäten – den pågår men vi har en bit kvar ännu, säger Johanna Barr.