Klimat.

2019-08-13 10:30
Johanna Barr, sakkunnig på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Bild: Thomas Johansson/TT / Press
Johanna Barr, sakkunnig på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.
Puffetikett
Dagens ETC

Elbilsboom kräver smartare laddning

År 2030 kan halva den svenska personbilsflottan bestå av laddbara bilar, enligt en prognos. Det väcker farhågor om effektbrist, men nya studier visar att det kan undvikas helt med digitalisering och smart laddning. 

Antalet laddbara bilar fortsätter att öka, sakta men säkert. I juli togs 1627 nya i trafik, varav 680 var rena elbilar och resten laddhybrider. Trots ökningen är andelen laddbara bilar fortfarande liten, bara drygt 88 000 av fem miljoner personbilar på våra vägar kan gå på el. 

Men det förhållandet kan snabbt ändras, menar Johanna Barr, sakkunnig på elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

– Enligt våra prognoser kommer 2,5 miljoner av personbilsflottan vara laddbara bilar 2030. När priset för nya laddbara bilar blir detsamma eller billigare än för fossilbilar kommer utvecklingen att ta fart, säger hon.

En snabb ökning av antalet elbilar ställer krav på elnäten och laddinfrastrukturen, däremot behöver inte nätkapaciteten byggas ut om laddningsmönstren förändras, enligt flera studier.

Digitalisering är nyckeln

För att detta ska ske måste kunderna få rätt signaler, enligt Johanna Barr.

–Vi tror på ekonomiska incitament för att styra laddmönstret, såsom en tariff på el eller nät som gör det gynnsamt att ladda när tillgången på el är god och belastningen på elnätet låg, exempelvis på natten, säger hon. 

En ny norsk studie visar att dagens elnät skulle klara av en bilpark med nästan 100 procent elbilar om dessa laddas nattetid. Nya laddningsmönster underlättas av ny teknik, som delvis redan är på plats.

– I princip alla nya laddboxar är uppkopplade och kan hantera automatisk styrning och fjärrstyrning från till exempel en app, säger Johanna Barr.

Det innebär exempelvis att laddningen kan styras med en timer eller dra igång automatiskt när elpriset är under en viss nivå.

– Utöver rätt prissignaler så är det som ska till för att frigöra den här resursen i stor skala en digitalisering av distributionsnäten – den pågår men vi har en bit kvar ännu, säger Johanna Barr.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Elbilsfakta

I takt med ökningen av antalet laddbilar ökar även antalet
laddstationer, i juli med 37 stycken. Totalt finns det idag 1 886 publika laddstationer i landet.

De vanligaste elbilarna i Sverige är idag Renault Zoe, Tesla Model S och Nissan Leaf. Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE vanligast, följd av Mitsubishi Oulander PHEV och Kia Optima PHEV.