Hur föddes idén till ”Black Friday – Jag köper det inte”?
–Vi arbetar med hållbarhetskonsumtion året runt. Vi har klädbytardag på våren över hela landet, har haft en miljövänlig vecka och ger ut en bok om hållbart liv. Men så tyckte vi att vi behövde uppmärksamma Black Friday och eftersom vi jobbar mycket på sociala medier var det ett bra sätt att uppmuntra till hållbar konsumtion. Det är väldigt roligt att det har blivit ett så stort intresse kring detta, både från allmänheten och i media. Det är en viktig fråga och jag såg nyss att Naturkompaniet gått ut och sagt att de ska bojkotta Black Friday.
Varför uppmärksammas hållbarhetsperspektivet på konsumtionen så mycket i år?
– Det är droppen som urholkar stenen. Vi har pratat om de här frågorna i många år och märkte redan under jul förra året att vi fick många samtal från människor som undrade hur man skulle tänka kring shopping. Dessutom har vår bok sålt jättebra och alla diskussioner kring klimat, hur vi ska äta och resa, hur vi använder plast och konsumerar till slut har gett ett uppvaknande och många som känner att de vill göra något.
Vad måste till för att människor ska välja bort reor, för klimatet?
– Dels behövs mer information, dels att man ska kombinera information om klimateffekter med andra effekter. Vi la till exempel upp en video om farliga utsläpp vid lädertillverkning i Bangladesh, och enligt en Sifoundersökning vet inte 68 procent hur farlig en sådan tillverkning är. Jag tror inte att vi vänder någon trend med det här, men jag tror att vi i alla fall lyckas minska konsumtionshysterin med det vi gör.