Klimat.

2020-05-07 12:30
  • Anna Broström har bott i Bromma sedan 1967 och har alltid haft nära till flyget. ”För mig är flyget som en klocka. Jag tänker att nu kommer åttaflyget när jag ska till jobbet”, säger hon.  Bild: Jenny Lindström
    Anna Broström har bott i Bromma sedan 1967 och har alltid haft nära till flyget. ”För mig är flyget som en klocka. Jag tänker att nu kommer åttaflyget när jag ska till jobbet”, säger hon. 
  • Från sin balkong kan Cyrus Swire nästan se in i flygplanens cockpit.  Bild: Jenny Lindström
    Från sin balkong kan Cyrus Swire nästan se in i flygplanens cockpit. 
  • Flygbolaget BRA. som trafikerar Bromma flygplats, har ansökt om rekonstruktion. Foto: TT/Stina Stjernkvist
    Flygbolaget BRA. som trafikerar Bromma flygplats, har ansökt om rekonstruktion.
Puffetikett
Dagens ETC

Coronaviruset kom – och Bromma flygplats tystnade: ”Lugnet ger en annan bild”

Störande buller eller tryggt brummande. De boende i Stockholmsförorten Bromma har starka åsikter om sin flygplats. Men vad händer nu när planen inte längre lyfter?

”Tystnaden har varit kompakt. Lugnet har gett en helt annan bild av området”, berättar Cyrus Swire, som bor nära flygplatsen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

För några veckor sedan satt Annika Larsson med sin man och åt frukost och alldeles plötsligt sa hon:

– Har du tänkt på en sak? Vad tyst det har varit den senaste tiden! Gud vad skönt!

När hon flyttade till en lägenhet med utsikt över Bromma flygplats för ett par år sedan trodde hon inte att flygplatsen var så vältrafikerad.

– Vi var desperata efter ett större boende när vi skulle skaffa barn. Jag trodde Bromma var mer av en hobbyflygplats. Men när vi flyttade in märkte vi att det var lika trafikerat som Arlanda och det hade vi inte räknat med riktigt.

Nu är hon föräldraledig med sitt andra barn och njuter av att ha det lugnare hemma.

– Både jag och min man tycker att det är så skönt. Nu kan man ha fönstret öppet och vädra utan att bli störda. Och när det väl kommer ett plan pekar vi och visar för dottern och säger: Oj, där är ett flygplan!

Annika Larsson berättar att luften förbättrats också.

– Bränslet från planen stinker ibland i hela området och det är ju inte så trevligt.

Brukar vara konstant trafik

En som istället aktivt sökt sig till flygplatsen är Cyrus Swire. När han skulle köpa lägenheten på Björkbacksvägen i Bromma berättade ägaren hur hemskt det var med all flygtrafik och hur hela huset tidigare skakat av jetplanen. Men det var inget som avskräckte honom.

Redan när han var liten förutspådde hans klasskompisar att han som vuxen skulle bo vid Bromma flygplats. Han började älska flygplan tidigt och nu är det hans stora intresse.

– Jag flyttade hit på grund av flygtrafiken. Jag växte upp i en liten bruksort i Värmland och såg aldrig flygplan. Jag tyckte de var så spännande. När folk från skoltiden ser var jag bor nu på Facebook så skriver de: ”Nu har du äntligen kommit hem”, säger han och gapskrattar.

Cyrus Swire bor högst upp i huset och när han står på sin balkong kan han nästan se in i cockpiten, berättar han. Han kan se människors huvuden och händer som vinkar. Och många flygplan har det varit. Från tidigt på morgonen till sju–åtta på kvällen brukade det vara konstant trafik.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

– Innan vi bytte fönster här kunde vi inte hålla en konversation när planen lyfte, berättar han.

”Det är så annorlunda”

Nu har han hunnit bo i området i elva år och är ordförande i bostadsrättsföreningen. Efter en dom mot företaget Swedavia, som äger Sveriges tio största flygplatser, fick de boende på Björkbacksvägen bättre skydd mot oljudet. De fick nya fönster och nu störs de inte lika mycket av flygtrafiken.

Och i mars i år blev det allt tystare från Bromma flygplats. I april fick coronakrisen all reguljärtrafik från flygplatsen att ställas in. Flygbolaget BRA som trafikerade flygplatsen ansökte om rekonstruktion och konkurs hotar.

Cyrus Swire har själv en flygradar installerad på sin telefon som meddelar när ett plan kommer och han berättar att det bara går ett par affärsflygplan om dagen.

– Det är väldigt konstigt att det är så tyst. Det är så annorlunda, säger han.

Går att sitta utomhus

Han berättar att för många av de boende i området är flygplats­en som en identitet. Många är oroliga för vad som händer med platsen om flyget försvinner. Om det blir bostadsbyggen och ökad biltrafik istället. De ser en trygghet i att ha flygplatsen kvar oavsett om närmiljön blir lidande.

Men han och många andra boende ser också fördelarna med det inställda flyget. Lukten i området har förändrats.

– När man var ute och promenerade här i området kände man ofta fotogenlukt från flygplatsen. Och det säger folk att de inte känner längre. Den är nästan helt borta.

Grannar flyttar ut

Från balkongen ser han nu också ofta att grannarna flyttar ut på den lilla skogsplätten vid huset när det är fint väder. Tidigare var det aldrig några som ville sitta där på grund av oljudet från flygtrafiken.

– Det är så mycket skönare att vara på berget nu, det är så tyst. Nu kan man verkligen njuta av sitta där, säger han.

Men Cyrus Swire kan inte njuta fullt ut av tystnaden. Ofta saknar han brummandet från flygplanen.

– Just nu associerar jag allt det ljudet med stabiliteten och tiden innan corona. Nu innebär den här tystnaden ångest. Det har egentligen ingenting med själva flygplatsen att göra. Det handlar mer om hur landet och världen förändras. Kommer det bli som innan? Kommer vi ha jobb? Kommer vi få fart på ekonomin?

”Det är en trygghetsgrej”

För Anna Broström som bor i närheten av Bromma kyrka betyder ljudet av flygplanen också vardag och normalitet.

– Själva ljudet har aldrig stört mig. För mig är flyget som en klocka. Jag tänker att nu kommer åttaflyget när jag ska till jobbet.

Anna Broström har bott i Bromma sedan 1967 och har alltid haft nära till flyget. När hon var barn brukade familjen äta middag på en restaurang vid flygplatsen.

– Jag har har alltid tyckt att det är en trygghetsgrej. För mig är det nostalgi och ett naturligt inslag i Bromma, säger hon.

Nu när så få plan går berättar hon att hon har börjat notera de få flyg som fortfarande lyfter.

– Sent på kvällarna hör jag det som jag kallar postflyget. Det är ett gammalt tungt plan som låter på ett speciellt sätt. Det går fortfarande. Och då tänker jag alltid att nu kommer posten.

Minskat flygande

Resandet via Sveriges tio största flygplatser hade i början på april minskat med 97 procent på grund av coronaviruset.

I mars hade resandet vid de tio största flygplatserna minskat med 60 procent.

Bromma flygplats saknar i nuläget helt reguljär flygtrafik.

Redan före corona märktes en förändring vad gäller resvanor, speciellt då inrikes flygande.

Källa: Swedavia

97

Med så många procent har resandet minskat vid Sveriges största flygplatser.