Kläder.

2015-10-19 15:00
Butikernas egna miljömärkningar av kläder är ofta svårkontrollerade och innehållslösa. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Butikernas egna miljömärkningar av kläder är ofta svårkontrollerade och innehållslösa.

Butikernas egna miljömärken utan innehåll

Att försöka göra medvetna val vid klädköp är svårt. Butikernas egna märkningar är både svårkontrollerade och innehållslösa.
– Butikerna skulle behöva jobba med samma märkningar och göra dem lika kända som Krav, säger Annalisa Persson på Sveriges konsumenter.

Läs också: Så lurar bolagen dig att handla "hållbart" och Snabbare stopp för falsk miljöreklam

Blaj. Det är vad Annalisa Persson kallar de stora butikskedjornas egna miljömärkningar av kläder. Hon arbetar med att ta fram en guide som ska hjälpa konsumenterna att göra medvetna val när det gäller kläder och textilier. Men när hon har tittat närmare på butikernas egna märkningar visar de sig vara både svåra att kontrollera och ganska innehållslösa.

– Åhléns bra val-etikett till exempel sitter på kläder som bara har 20 procent återvunnet material. Borde det inte vara 100 procent? Och den fanns också på en fleecetröja eftersom den innehöll återvunnen fleece, men fleece kan aldrig bli bra ur miljösynpunkt eftersom det släpper ut plastpartiklar i vattendragen som plankton och fiskar sedan får i sig, säger Annalisa Persson.

Åhléns hållbarhetschef Anita Falkenek svarar på kritiken med att det inte finns någon etablerad märkning för återvinning och att Åhléns ändå vill lyfta fram att det finns återvunnet material i plagget.

– Vi menar att det är bättre för miljön att köpa en fleece i återvunnen polyester än en som är gjord av jungfruligt material, säger hon.

Ekologiskt odlad bomull

När Dagens ETC tar en närmare titt på de andra stora kedjornas märkningar visar det sig vara lika svårt att få reda på vilka kriterierna är för att få märket. H&M:s så kallade hållbara heter Concious collection. Går man in på företagets hemsida och tittar på vad den märkningen betyder står det bland annat att målet är att år 2020 ska all bomull som H&M använder vara ekologiskt odlad, men det står inget om hur mycket ekologisk bomull de grönmärkta kläderna innehåller i dag eller vem som har certifierat den.

I ett mejl svarar H&M att 14 procent av de material som användes i kedjans kläder var hållbara, alltså ekologiska eller återvunna förra året. H&M svarar också att den ekologiska bomullen är certifierad av till exempel Organic Cotton Standard och Better Cotton Initiative (se faktaruta för förklaring av certifieringarnas innehåll).

Även Lindex har tagit fram en egen märkning, Sustainable Choice. I ett mejl skriver Lindex att de kläder som märks med den symbolen innehåller ekologisk bomull eller återvunna fibrer, men kedjan säger inte hur mycket av bomullen i plagget som ska vara ekologisk. Det går inte heller att läsa sig till det på hemsidan. Där står det bara att Lindex ständigt arbetar med att öka användningen av hållbara material.

Gröna etiketter

Kappahl har gröna etiketter på de kläder som de marknadsför som hållbara. Även dessa ska innehålla ekologisk bomull eller återvunnet material. Hur mycket är dock oklart och på hemsidan specificeras det bara för barnkollektionen Newbie, där det ska vara 100 procent ekologisk bomull.

– Vi vill på ett enkelt sätt förklara för kunden hur de kan göra hållbara val. Eftersom märkningarna kan skilja sig åt så vill Kappahl vara garanten för ett hållbart val genom att använda vårt tema hållbarhetsmärkt, säger hållbarhetschefen Fredrika Klarén om varför Kappahl använder en egen märkning på sina kläder.

Annalisa Persson på Sveriges konsumenter tycker att butikerna måste bli mer tydliga och använda tredjepartscertifieringar på kläderna, alltså märken där en annan organisation kontrollerar och garanterar att textilierna har tillverkats under miljömässigt goda förhållanden.

– Om det blir enhetligt blir det lättare för konsumenterna. Som det är idag kan ju företagen själva välja vad de ska kalla för hållbart. Det är en djungel, säger Annalisa Persson.

Läs vidare på nästa sida

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter