ETC på plats.

2020-10-22 11:00
  • Mycket trafik  på Golden Gate-bron  i San Francisco.   Bild: Shutterstock
    Mycket trafik på Golden Gate-bron i San Francisco.
  • Bilförsäljaren Jonathan Blanco tycker att det är rätt att sluta sälja bensinbilar 2035. ”Vi behöver en green deal. Vi brinner upp här”, säger han och syftar på årets värmeböljor. Bild: Helena Gustavsson
    Bilförsäljaren Jonathan Blanco tycker att det är rätt att sluta sälja bensinbilar 2035. ”Vi behöver en green deal. Vi brinner upp här”, säger han och syftar på årets värmeböljor.
  • Dean Croshere, Dylan Jackson och Scott Croshere stödjer förbudet.  Bild: Helena Gustavsson
    Dean Croshere, Dylan Jackson och Scott Croshere stödjer förbudet. 
  • ”Vi kommer att använda vår marknadskraft till att främja nollutsläppsfordon och driva ner kostnaderna för alla”, säger Kaliforniens guvernör Gavin Newsom. Här tillsammans med Demokraternas vicepresidentkandidat, Kamala Harris.
    ”Vi kommer att använda vår marknadskraft till att främja nollutsläppsfordon och driva ner kostnaderna för alla”, säger Kaliforniens guvernör Gavin Newsom. Här tillsammans med Demokraternas vicepresidentkandidat, Kamala Harris.
Puffetikett
Dagens ETC

Brandhärjade Kalifornien tar farväl av fossilbilen

Köpa bensinbil i Kalifornien? Då har du 15 år på dig. År 2035 blir det försäljningsstopp. Hur redo är delstaten som under sommaren drabbats av rekordbränder och värmeböljor men även av elavbrott? Vad säger Kaliforniens bilister?

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

En Camaro -69. En riktig bensinslukare, beskriver Mario DeRenzi en tjusig, vit cabriolet som pryder butiksgolvet.

Han jobbar som Chevrolet-säljare i Napa, ett par timmar norr om San Francisco. Övergången till eldrivna fordon tror han är ofrånkomlig. För egen del väntar han tills batterierna utvecklats mer.

– Jag skulle gärna ha en elbil ifall det gick att köra åtminstone 500 kilometer på en laddning. De är snabba och kul att köra.

Med start 2035 ska alla nya bilar som säljs i Kalifornien vara hundra procent utsläppsfria. Stopp för bensin- och dieselbilar alltså. Delstaten beräknar att åtgärden ska minska utsläppen av växthusgaser med 35 procent. Beslutet togs av guvernör Gavin Newsom i slutet av september efter att den amerikanska västkusten under året drabbats av värmeböljor och rekordstora skogsbränder. Förra året såldes nära två miljoner personbilar och vore delstaten ett land skulle den vara världens tionde största bilmarknad, inte långt efter Frankrike och Storbritannien.

– Vi kommer att använda vårt marknadsinflytande till att främja nollutsläppsfordon och driva ner kostnaderna för alla, twittrade guvernören men poängterade även att förbudet inte gäller ägarskap eller försäljning av begagnade bensinbilar.

Flera länder som Frankrike, Kina, Tyskland och Storbritannien har redan tagit liknande beslut. Norges slutdatum för försäljning av fossildrivna bilar är 2025. I Sverige ska en utredning av frågan vara klar i februari 2021.

Fick strömmen avstängd

En övergång till el på bara 15 år är Kalifornienbon Mario DeRenzi skeptisk till.

– Det är en jättebra idé men mycket jobb måste göras först. Delstaten kommer inte att ha den nödvändiga infrastrukturen.

Hans hem var ett av många i delstaten som i mitten av augusti fick strömmen avstängd. Den heta sommaren med miljontals airconditioners på högvarv gjorde att delstaten riskerade att få slut på el. Över tre miljoner hushåll kopplades därför under några dagar periodvis bort från elnätet, ofta 1–2 timmar åt gången. Något liknande har inte hänt på 19 år och en utredning har precis blivit klar.

När stoppet för bensinbilar presenterats undrade chefen för miljömyndigheten EPA, den av Trump-tillsatta Andrew Wheeler, hånfullt hur delstaten ska kunna ha en elektrisk bilflotta och ökad efterfrågan på el när delstaten “inte kan hålla lamporna tända i dag”.  Wheeler var kanske mest intresserad av att ta politiska poäng men frågan är ändå befogad.

Regelverk ska tas fram

Den exekutiva ordern, där förbudet är en del, ger delstatens myndigheter i uppdrag att ta fram ett regelverk. Skrivelsen poängterar särskilt att det ska finnas laddningsalternativ tillgängliga för alla grupper, framför allt låginkomsttagare.

Cara Horowitz, professor på institutionen för miljörätt på University of California, lyfter fram att Newsom även ger myndigheterna i uppdrag att koordinera med varandra och säkerställa att det finns nödvändig infrastruktur för en övergång.

– Ordern gör det mer troligt att elnätets motståndskraft byggs upp på ett sätt som gör övergången möjlig, anser hon.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Vita huset – som även beskrivit ett stopp för bensin- och dieselbilar som extrem vänsterpolitik, en jobbdödare och ett sätt att styra människors liv” – ifrågasätter även om förbudet är lagligt.

– Kalifornien kan göra mycket, till exempel förbättra infrastruktur för laddning och skapa incitament för att utsläppsfria fordon. Men för att kunna stoppa försäljningen av icke-utsläppsfria bilar 2035 krävs samarbete med den federala regeringen, säger Cara Horowitz.

Stämde regeringen

Den amerikanska regeringen förbjöd förra året Kalifornien att ha striktare utsläppsregler för fordon än de federala. Kalifornien svarade med att, tillsammans med över 20 andra delstater, stämma regeringen. Utslag i målet väntas inte förrän efter höstens val.

– Om Biden vinner valet så kommer hans administration troligen att dra tillbaka stämningen. Om Trump vinner så kommer de fortsätta och målet kommer troligen att avgöras under andra halvan av 2021, säger Cara Horowitz.

Klimatförändringarna är en starkt bidragande orsak till de stormar och skogsbränder som plågat västkusten hårt i år. Risken för elavbrott ökar också med dessa, antingen för att ledningar skadas eller genom att de måste stängas av under hårda vindar.

– Delstaten försöker fortfarande hitta ett sätt att hantera de riskerna samtidigt som en större del av vår ekonomi elektrifieras, säger Cara Horowitz.

Det är svårt att hitta kritiska röster till förbudet inom några timmars resa från San Francisco, trots att de allra flesta här är beroende av bil.

– Förbudet låter vettigt, både för ekonomin och människor, säger Chris Hernandez, som jobbar på en smyckesbutik i Vallejo.

– Tesla! ropar någon från ett rum längre bak i lokalen.

Hernandez instämmer, en Tesla skulle han inte säga nej till.

– De nya bilarna är dyra först men kommer att bli billigare. Men en del människor vill att saker ska fortsätta vara som förr.

Dean Croshere har precis lunchat i Vallejo med Dylan Jackson och Scott Croshere.

– Jättebra, varför vänta så länge? säger han om förbudet och de andra två instämmer.

Elförsörjningsproblem, liknande det som inträffade under sommaren, tror de kan lösas genom framtida “vehicle-to-grid”-system (V2G) där fordon fungerar som energilager och ger ström tillbaka till nätet när de inte används.

– Vi kan inte låta dagens problem med elnätet sätta ribban för framtiden, säger Dylan Jackson.

Mario DeRenzio, Chevrolet-handlaren i Napa, har fortfarande betänkligheter kring hur laddningen ska lösas vid en snabb elektrifiering, både i Kalifornien och nationellt.

– Om vi gör det kommer resten av landet att följa efter. Men hur kommer de att lösa det i Nebraska, säger han om den glesbefolkade delstaten i Mellanvästern.

”Vi brinner upp här”

Området är full av bilhandlare och Dagens ETC tittar även in hos Subaru. En av säljarna, Jason, tror också att en övergång 2035 är för optimistiskt och att det kommer finnas ett motstånd.

– Alla bilmärken har inte ett konkurrenskraftig utbud ännu, menar han.

En utfasning, inte bara av nya fordon, tror han kan skyndas på genom premier till dem som löser in sina bilar.

– När de gjorde det för några år sedan sålde vi slut på allt vi hade, säger han och syftar på 2009 års federala skrotningsprogram för att få amerikaner att köpa nya, bränsleeffektiva bilar.

Kollegan Jonathan Blanco tror att tidsplanen för förbudet är rimlig.

– Teknologin har redan funnits så länge, säger han.

– Vi behöver en green deal. Vi brinner upp här, säger han och syftar på årets värmeböljor.

”Lösning på väg”

Många amerikaner har en romantisk inställning till sina bensinslukare, påpekar Jason, vilket kan sätta käppar i hjulet för en övergång.

– Fyrhjulsdrift, maskulint. Du vet hur det här landet är med sina stora bilar, säger han.

Javisst, även om Kaliforniens bilister tillbringar mer tid ensamma i bilköer än i tuff terräng eller med att transportera möbler så väljer många ändå fordon som funkar i ökensand och gyttja och alltid har plats för farmor som kommer på besök en gång om året. Hur passar den fordonskulturen ihop med elektrifieringen? Jonathan Blanco påpekar att en lösning kanske redan är på väg.

– Det kommer ut en eldriven Wrangler nästa år, säger han och pekar mot en av de robusta jeeparna på parkeringen.

800dagar

Kaliforniens bilmarknad

Över två miljoner nya bilar säljs varje år i delstaten, vilket är ungefär lika många som i Frankrike. Kalifornien har dock inte ens två tredjedelar av Frankrikes folkmängd: 40 miljoner jämfört med 67 miljoner.

Elbilar och hybrider hade 2019 tillsammans en marknadsandel
på 13,4 procent.

Nästan hälften av alla elbilar som sålts i USA är registrerade i Kalifornien.

Elbilstillverkaren Tesla har nationellt 1 procent av marknaden men i Kalifornien 3,8 procent. Det är en större andel än märken som BMW, Kia, Jeep och Volkswagen.

Fler Kalifornien-bor om förbudet

Ivan Vargas, grafisk designer i San Francisco:

“Det är en bra början, tror jag. Amerikaner är så beroende av sina bilar, att få dem att använda mer kollektivtrafik kräver ett stort kulturellt skifte.”

Mary H, butiksägare i San Francisco:

“Jag äger ingen bil men jag litar på Newsom och vi måste ta miljöfrågan på allvar.”

Loria, jobbar inom tech, Alameda:

“Jag jobbar fortfarande hemifrån på grund av coronaviruset, annars tar det 1,5 timme enkel väg med bil till jobbet. Hade det inte varit så mycket trafik hade det tagit halva tiden. Förbudet låter bra på ytan men min kompis som jobbar inom transportsektorn säger att det kan leda till att vi producerar fler bilar, att vi konsumerar mer. Jag undrar också vem som drar i trådarna, vem kommer att tjäna på det här?”

Corey Armenta, San Francisco:

“Det är ett bra förslag men i dagsläget kostar hybrider och elbilar ofta mer vilket kan utestänga exempelvis många ickevita. Men det borde kunna lösas under de kommande 15 åren så att alla kan ha råd.”