Klimat.

2018-10-22 13:14
Bild: Pontus Lundahl/TT
Puffetikett
Dagens ETC

7 lögner om elbilar

Är elbilar lika smutsiga som dieselbilar? ­Betyder fler elbilar att kolelen i Europa ökar? Är ­elbilar dyrare än andra bilar? Innebär elbilar att Sverige får elbrist framöver?

Påståendena om elbilar sprids allt oftare och propagandan mot dem tilltar i takt med att försäljningen ökar. Men vad är sant?

Dagens ETC:s Johan Ehrenberg reder ut några av påståendena.

1. Skapar elbilar i Sverige mer smutsig kolel i Europa?

Elnäten i Europa hänger samman – speciellt i norra Europa. Den som vill se exakt hur kan gå in på www.electricitymap.org där de flesta länders produktion samt deras export och import av el redovisas, minut för minut. Det är mycket lärorikt. Sverige och Norge tillhör de renaste länderna som dessutom exporterar ren el till andra, smutsigare länder. De 300 MW solceller som finns i Sverige är en droppe i havet, men även dessa skapar export när solen skiner bra. Det som händer när förnybart gör riktigt mycket el är att kolkraft och gaskraft tvingas bromsa. Ju mer det blåser och ju mer solen skiner, desto mindre utsläpp i EU. Och det är förnybart som ökar. Det betyder att en elbil faktiskt blir renare för varje år, vilket en diesel aldrig kan bli.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

2. Är det mer slöseri att göra el av fossil energi än att åka med diesel och bensin direkt?

El från olja, gas eller kol är smutsig. Även om elbilen är effektiv kan man tänka sig att det vore renare att köra direkt med bensin eller diesel än att ­omvandla fossil energi till el och sedan ladda bilen.

Men den ekvationen är felaktig eftersom diesel och bensin görs med… el. Det vill säga de utsläpp som man vill klistra på elbilen finns även på fordon som drivs med diesel och bensin. Det finns uträkningar som visar att om vi i stället för att tillverka bränslet i raffinaderierna stängde dem, så skulle den el de använt räcka till att ladda en stor del av elbilarna i ett land.

Att tillverka diesel och bensin är helt enkelt ett elslöseri!

3. Räcker batterierna? Är de smutsiga?

Det sker en enorm utveckling av batte­rier just nu. De halveras i pris vartannat år och fördubblas i kapacitet (det vill säga samma mängd material kan lagra dubbelt så mycket energi). Batterirevolutionen har bara börjat. Och ett batteri lever länge. När elbilens batteri arbetat i 15 år kommer det att kunna användas som energilager i många år till. Och sedan kan materialet återvinnas.

Batterierproduktion kräver el. Ju renare el, desto renare batterier. Och känsliga metaller (som utvinns miljöskadligt eller med usla arbetsförhållanden) kan faktiskt bytas ut mot vanligare material. Idag överdrivs batteriernas storlek i elbilarna på grund av att bilarna inte laddas under drift med så kallade laddvägar. När dessa byggs minskar behovet av batterier radikalt.

4. Diesel eller elbil. Lika smutsigt?

Nej, elbilar är alltid renare än diesel- eller bensinbilar. Det finns flera enkla anledningar till det. För det första är alla elbilar effektivare än bilar med explosionsmotorer. Det beror på att en elmotor jobbar direkt, vilket innebär små förluster av den energi som används. En elbil kan ha över 90 procent i effektivitet medan en dieselbil kan ha 20 procent. Det betyder att det slösas mycket mer energi när hjulen ska drivas av dieselmotorn. Faktum är att den mesta energin i en sådan bil blir ren värme!

För det andra är el renare än fossil energi i motorn. El produceras av flera källor, en del smutsigare än andra, men sammantaget är utsläppen från en elbil alltid lägre än de från dieselbilen. I Sverige skapar en elbil utsläpp på cirka 20 g CO2 per kWh. I Frankrike cirka 40 gram. I det smutsiga ellandet Tyskland cirka 410 g. Men en dieselbil skapar i alla länder mer utsläpp. Även i det kolsmutsiga Polen (630 g CO2) är elbilen 25 procent renare än dieseln. Då har man räknat med alla delar av en bils utsläp: Bilens produktion, bränsle, batterier samt transporter av bränsle och bil till kund.

5. Skapar elbilar elbrist?

En elbil gör av med väldigt lite energi jämfört med den fossila bilen. Det räcker faktiskt med ett garagetak fullt med solceller för att försörja bilen i garaget med el som räcker till 1 500 mil per år. Eftersom elbilar kan laddas på dagen och användas på natten eller vice versa är det fullt möjligt att balansera elnät med elbilar och ladda dem när vind, vatten och sol ger som mest. Eller när konsumtionen av el i övrigt är som lägst.

6. Kostar elbilar mycket mer?

De billigaste elbilarna går idag att leasa för under 3 000 kronor i månaden (inklusive batterier). Det priset vill EU:s biljättar gärna behålla, men de kommer nu möta allt mer konkurrens från Kina. (Där produceras och säljs mest elbilar på jorden). Men den stora skillnaden mellan en elbil och en fossilbil är att elpriset är mycket lägre än bensinpriset. En elbil med köpt el kostar 2,50 kronor per mil jämfört med bensinbilens 10-16 kronor per mil. En elbil med egenproducerad el kostar cirka 40 öre per mil. Elbilar har dessutom mycket lägre servicekostnader (få rörliga delar som kan gå sönder). Om elbilen färdas 2 000 mil per år tar det bara några år innan den faktiskt är billigare än en begagnad billig diesel.

7. Är elbilar ett slöseri med resurser?

All produktion skapar utsläpp. En elbil som görs i en smutsig fabrik skapar mer utsläpp. Men om fabriken drivs med vind och solel halveras utsläppen. Självklart är det ännu renare att cykla, och allra renast att promenera.

Så länge vi har ett bilsamhälle är elbilen än dellösning av klimathotet. Det finns ännu bättre lösningar – det kallas kollektivtrafik – men det är inget försvar för att ha kvar de smutsiga bilarna som idag säljs genom falska påståenden om eldrift.

Elbilen förtalas av de som vill förlänga produktionen av smutsiga dieslar.

Det är påståenden som är farliga för klimatet och skapar onödig oro hos konsumenterna. Men eftersom de ger förare med klimat­förstörande bilar lite bättre sömn är de också populära myter att sprida.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter