Hoppa till innehållet

Resa

Tipset inför tågluffen: Planera mindre

Planera inte för mycket inför tågluffen, råder experten. Arkivbild.

Planera inte för mycket inför tågluffen, råder experten. Arkivbild.

Bild: Michael Sohn/AP/TT

Dagens ETC

Går du i tankar om att ta tåget ut i Europa och se landskapet svischa förbi utanför fönstret?

Då finns det ett råd att följa:

– Allt man inte måste planera – låt bli det, säger SJ:s tågluffarexpert Dan Olofsson.

Att tågluffa genom Europa har de senaste åren vuxit i popularitet. Nu släpper SJ kartor som bland annat visar hur långt man kan ta sig under ett dygn, om man utgår från nattåget till knutpunkten Hamburg i norra Tyskland.

– Man kan ta sig till nästan hela Europa på den första dagen på semestern. Du lägger dig på nattåget efter jobbet, på morgonen vaknar du upp i Hamburg, och redan samma dag kan du komma till Rom, norra Storbritannien eller Budapest, säger Olofsson.

Kartan visar vilken tid man kan vara i olika städer i Europa om man utgår från att vara i Hamburg med SJ:s nattåg klockan 06.00. Bild: SJ

Både SJ och Snälltåget har nattåg ut till Europa som startar i Stockholm. Bor man i norra Sverige och inte vill ta sig genom landet till kontinenten är en resa via Finland ett fullgott alternativ.

Strand eller storstadspuls?

Många köper Interrailkort som ger fri tillgång till de flesta tåg i Europa. Är målet Östeuropa betonar dock Dan Olofsson att det kan vara billigare att köpa separata biljetter.

Planeringen slår han ett slag för att minimera. Även om den fungerar så kan förbokade boenden och tåg vara stressmoment.

– Allt man inte måste planera – låt bli det. Då tar man det som det kommer och då kan man heller aldrig bli besviken, för då finns det ingen plan som kan falla.

Däremot kan det vara bra att planera vilken typ av resa man vill ha: förväntar man sig stränder, bergsklättring eller storstadspuls? En grov plan för rutten kan vara relevant, likaså att bestämma sig för hög- eller lågsäsong.

Kartan visar hur lång tid det tar med tåget mellan olika städer. Bild: SJ

Jämför inte med flyg

SJ vill med de nya kartorna sänka trösklarna och göra byten, tidsaspekter och resvägar tydligare. Dan Olofsson tycker inte att man ska vara rädd för att missa ett tågbyte, många bolag samarbetar nämligen med att boka om kunders biljetter.

– Här (i kartan) finns marginaler. Men man kommer ändå behöva ha en plan b. I Europa går det minst ett tåg i timmen på de flesta destinationer.

Hamburgs centralstation är en knutpunkt när svenskar ska ut i Europa. Arkivbild. Bild: Gregor Fischer/dpa via AP/TT

Är man förstagångsresenär anser Olofsson att man inte bör vara borta allt för länge, eller ha resmål på andra sidan Europa.

– Många jämför med det sättet man rest förut, vilket ofta är flyg. Då ser man att det här blir krångligare och dyrare, men tänk i stället att man på den här semestern får se två eller tre orter, då börjar det helt plötsligt öppnas upp saker där tåget är unikt.

  • Packa så att du lätt kan ha med dig packningen om du ska gå runt några timmar. En riktlinje är cirka sju kilo och att ha en ryggsäck.
  • Satsa på ett par skor som är sköna att gå i under en längre tid.
  • Reser man under högsäsong bör man boka nattåg i tid då det snabbt blir fullbokat. Även snabbtåg i Frankrike och tågen till Storbritannien bör bokas i tid.
  • Går hotellpriserna upp på orten man tänkt stanna kan man resa vidare till en förort eller en närliggande ort.
  •  Kolla upp vad de olika tågen erbjuder och fundera om matsäck behövs. Vissa tåg har ingen matförsäljning medan det i Östeuropa är vanligt med välinredda restaurangvagnar.
  •  I appen DB Navigator från det tyska tågbolaget Deutsche Bahn ser man alla tåg i Europa. Med Interrails app Railplanner kan man ha tidtabellen offline. Ska man göra en platsbokning är det ofta billigast att boka direkt hos landets operatör. 

 Källa: Dan Olofsson, SJ:s tågluffarexpert