I november demonstrerade man inför inlämnning av sin stämningsansökan.
Bild: Christine Olsson/TT (montage)Dagens ETC
Under tisdagsförmiddagen utfärdade tingsrätten en stämning i det uppmärksammade Auroramålet, där en grupp svenska ungdomar stämt staten för bristande klimatåtgärder.
– Det är jätteroligt att det är igång, säger Anton Foley, talesperson för Aurora.
Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 30 000 andra – prenumerera på Sveriges snabbast växande dagstidning. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren
Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kr. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara över 1 000 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Text
Relaterade artiklar
Detta kanske också intresserar dig
Butikens slogan under livsfarliga värmeböljan: ”Heatwave chic”
Stukad klimatrörelse reser sig: ”Tror vi får ett nytt momentum”
Aktivisterna som avbröt Andersson: ”Du kan våga"
Delseger mot staten i unikt klimatmål
Skarsgårds hån mot SD: ”De verkar ha så tråkigt”