Hoppa till innehållet

Reklam

Snabbare stopp för falsk miljöreklam

Dagens ETC

Det ska bli lättare för Konsumentverket att stoppa reklam som ­använder falska eller vilseledande miljö­argument. Det före­slår regeringen i en ny ­promemoria.

Om Konsumentverket och Konsumentombudsmannen (KO)i dag slår fast att en reklam använder falska reklamargument måste myndigheten gå vidare till domstol för att kunna hindra företaget från att fortsätta att visa reklamen – förutsatt att inte företaget själva går med på att stoppa kampanjen. Det betyder att företag kan förhala processen och att den vilseledande reklamen kan nå fler konsumenter.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln