När Dagens ETC granskat klubbarnas utsläpp och frågat vad som krävs för att de ska välja mer klimatsmarta resor har flertalet svarat flexibla spelscheman som ger utrymme för längre restider. SHL skriver på sin hemsida att ”klubbarna själva i hög grad är involverade i arbetet med spelschemat och givetvis även godkänner detsamma innan det blir officiellt.” I praktiken innebär det att de 14 klubbarna har möjlighet att lämna önskemål men att det är SHL som har sista ordet.
Planeras två år i förväg
SHL:s vd Jenny Silfverstrand är en av dem som utformar spelschemat. Hon berättar att schemat börjar planeras två år innan seriestart för att hinna anpassas efter samtliga lag, landslagsspel, Champions hockey league (CHL) och andra evenemang i arenorna.
SHL-lagens resande under grundserien orsakar över 700 ton växthusgasutsläpp, hur ser du på det?
– Jag är inte tillräckligt påläst och har inte jobbat så mycket med hållbarhetsfrågor. Men det låter mycket.
Ny hållbarhetssatsning
Jenny Silfverstrand lyfter fram en ny satsning som går under namnet Hållbar hockey, där SHL tillsammans med klubbarna diskuterar hur de ska arbeta med hållbarhet – bland annat ur ett miljöperspektiv. I maj hoppas de på kunna ha en rapport färdig med beslut och slutsatser, men Jenny Silfverstrand kan inte svara på när de ska börja rätta sig efter den.
I diskussionen om framtiden ingår transporterna, men utan några förväntningar på att det kommer att ske någon förändring i klubbarna.
– Vi har med ett avsnitt om resor i rapporten, men det är ju ett klubbeslut i slutändan. De måste bestämma hur de gör.