Fossilreklam
Så blir svenska skolbarn norska oljejättens pr-dockor

Dagens ETC
Equinor lägger stora summor på marknadsföring till unga.
Med Youtube-serier, sponsring och utbildningsprogram anklagas bolaget för att försöka påverka barnen i en riktning som gynnar olje- och gasindustrin.
Nyligen var lokalerna på Tekniska museet fyllda av barn iklädda t-shirts med den norska fossiljättens logga.
– Att museet låter sig vara en plattform för oljegiganten Equinors varumärke är allvarligt, säger Anna Jonsson från tankesmedjan New Weather.

Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 28 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Text
Relaterade artiklar
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig

Forskare uppmanar EU: Urholka inte hållbarhetslagarna

Kullgren försvarar klimatutspelet: ”Vi ska inte ha andra mål än EU”

Trots lagändringen – fortfarande tillåtet att släppa ut bajsvatten i Östersjön

Kebnekaises sydtopp fortsätter att smälta

Örnsköldsvik förbereder sig för ännu mer regn
