Fossilreklam
Så blir svenska skolbarn norska oljejättens pr-dockor
 
  Dagens ETC
Equinor lägger stora summor på marknadsföring till unga.
Med Youtube-serier, sponsring och utbildningsprogram anklagas bolaget för att försöka påverka barnen i en riktning som gynnar olje- och gasindustrin.
Nyligen var lokalerna på Tekniska museet fyllda av barn iklädda t-shirts med den norska fossiljättens logga.
– Att museet låter sig vara en plattform för oljegiganten Equinors varumärke är allvarligt, säger Anna Jonsson från tankesmedjan New Weather.
 
        Text
Vill du fortsätta?
          Bli prenumerant på Dagens ETC!
          Om du redan är det
          
            loggar du in här
          .
        
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
 
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
 
        Text
Relaterade artiklar
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
 
  God natt, Malmö – och god morgon, Basel
 
  Nya larmet: Hetta dödar en person i minuten
 
  Nya rapporten avslöjar: Så mycket mer släpper de rikaste ut
 
  Så lyckas svenska klimatskeptiker lura dig
 
  Trots miljörörelsens varning – Kristersson gläds åt lättade klimatkrav för skogen
 
  