För att få fart på utbyggnaden av både järnvägsnät, lokal kollektivtrafik och bostadbyggande lanserade regeringen initiativet Sverigeförhandlingen för några år sedan. Österåker i södra Roslagen tre mil från huvudstaden, är en av kommunerna som slutit avtal med Sverigeförhandlingen. Avtalet går i korthet ut på att staten bekostar utbyggd kollektivtrafik mot att kommunen ser till att det byggs bostäder. För Österåkers del betyder det att Roslagsbanan förlängs till T-centralen i Stockholm, istället för att som idag ha slutstation vid Tekniska högskolan.
– Vi har ingenting emot att det byggs nya bostäder i kommunen. Men meningen är att de ska byggas längs med Roslagsbanan, säger Sigrid Walve, ledamot för Miljöpartiet i kommunstyrelsen i Österåker.
Den styrande alliansen, M, C, L och KD samt S, har däremot gett grönt ljus för en helt ny stadsdel med 1 700 nya bostäder på Näsängen, ett strandnära grönområde sydväst om huvudorten Åkersberga.
– Området är en grön lunga alldeles intill ett av kommunens finaste naturreservat. Det har höga naturvärden med strandängar och ett rikt fågelliv. Det ligger också på gammal jordbruksmark, som är en säkerhet för framtida livsmedelsförsörjning säger Sigrid Walve.
Utdragen konflikt
Striden om exploateringen av Näsängen har pågått i flera år. Redan 2018 vann Naturskyddföreningen i Österåker (NFÖ) en första vända efter att ha överklagat ärendet till Mark- och miljödomstolen. Domstolen ansåg då bland annat att det saknades förutsättningar för att upphäva strandskyddet.
Efter det inkom kommunen med en ny detaljplan, som också överklagades av NFÖ i juni i år.
– Utom oron för att höga naturvärden går förlorade är den starkaste rättsliga grunden för vårt överklagande att brukningsvärd jordbruksmark enligt miljöbalken inte får bebyggas så länge det finns annan mark att tillgå, säger Maria Olausson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Österåker.
Enligt kommunens egna analyser och översiktsplanen finns det annan mark som dessutom ligger i nära anslutning till kollektivtrafik, tillägger hon.
I Näsängen saknas infrastruktur för att serva tusentals invånare.
Borgerlig modell
Utom bygget på Näsängen tillåter kommunen generellt för stor exploatering, med för många och för höga hus, enligt Sigrid Walve.
– Den styrande alliansen tillåter det i utbyte mot att byggföretagen bekostar ny kommunal infrastruktur, som vägar, vatten och avlopp. Det är alliansens finansieringsmodell för att vi även fortsatt ska ha lägst kommunskatt i Sverige, säger hon.
Alliansen ställer heller inga krav på att det som byggs ska vara klimat- och miljömässigt hållbart.
– Det finns inga ambitioner att jobba med hållbarhet överhuvudtaget. Alliansen ställer inga skarpa krav på byggföretagen, vare sig det gäller energilösningar, sophus, bilpooler, byggmaterial eller annat, säger Sigrid Walve.
Fotnot: Dagens ETC har utan framgång sökt Kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M) för kommentar.