Hoppa till innehållet

Greenwashing

Nya trenden: färre fall av greenwashing

 Lufthansas reklam mot flygskam är ett exempel på en grov form av greenwashing, enligt pr-konsulten Jonas Bane.

Lufthansas reklam mot flygskam är ett exempel på en grov form av greenwashing, enligt pr-konsulten Jonas Bane.

Bild: Sven Hoppe

Dagens ETC

Efter att antalet fall av vilseledande miljöbudskap i reklam ökade under några år kan nu trenden ha vänt.

Samtidigt visar en rapport att återfallsrisken är hög bland företagen.

Kommentera

Till både Reklamombudsmannen och Konsumentverket behandlades under 2024 färre ärenden om vilseledande miljöbudskap i marknadsföring än åren före. Samma mönster återfinns internationellt. I oktober förra året visade en undersökning från dataanalysföretaget Reprisk ett globalt trendbrott. För första gången på sex år minskade antalet företag som kan kopplas till greenwashing från året tidigare. Enligt rapporten var förra årets minskning 12 procent.

Jonas Bane är konsult på pr-byrån Westander och har blivit något av en expert på greenwashing i Sverige. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.