Hoppa till innehållet

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER

Ny studie visar: Facebook är värsta platsen för klimataktivister

Bild: Shutterstock, Press (montage)

Dagens ETC

Sociala medier har länge varit en plats för klimataktivister att engagera och organisera sig, men nu har sociala medier förvandlats till ett tveeggat svärd.

Nio av tio klimataktivister uppger i en ny rapport att de utsätts för hat och hot online.

Den värsta platsen? Facebook.

Kommentera

I en ny studie från Global witness vid namn ”Toxic platforms, broken planet” framkommer det att 92 procent av klimatförsvarare har mött hat och hot på sociala medier. Enligt undersökningen är Facebook den plattform som upplevs som värst. Där uppger 62 procent av klimatförsvararna att de mottagit hot eller hat. På andra och tredje plats (37 respektive 36 procent) hamnar plattformarna X och Whatsapp. På fjärde plats kommer Instagram. Tiktok, Linkedin och och Youtube hamnar längre ner på listan, där en av tio uppger att de utsatts för hat och hot på plattformarna.

Mark Zuckerbergs Meta är värst

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.