Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Ny rapport visar: Suv-reklamen förvandlar folk till klimatbovar

Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

En ny brittisk studie ­sammanväger statistik från en rad källor för att landa i slutsatsen: Ja, reklam för tunga, utsläppsintensiva fordon lockar faktiskt fler att köpa sådana fordon – och neutraliserar dessutom all kommunikation som handlar om välja grönare transportmedel.

Studien är beställd av New weather institute för kampanjen Badvertising, som fokuserar på fossila annonser. Den har utförts av professor Tim Kasser, expert inom fältet hur värderingar, vanor och konsumtion hänger ihop. Han har valt att undersöka Storbritannien. Hur mycket har den som äger en suv exponerats för suv-reklam? Och hur mycket har den som äger en normalstor bil respektive ingen bil exponerats? Personerna som ingick fick även uppge om i ­vilken utsträckning de sett reklam för att välja mer miljövänliga alternativ, som kollektivtrafik.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00