Studien är beställd av New weather institute för kampanjen Badvertising, som fokuserar på fossila annonser. Den har utförts av professor Tim Kasser, expert inom fältet hur värderingar, vanor och konsumtion hänger ihop. Han har valt att undersöka Storbritannien. Hur mycket har den som äger en suv exponerats för suv-reklam? Och hur mycket har den som äger en normalstor bil respektive ingen bil exponerats? Personerna som ingick fick även uppge om i vilken utsträckning de sett reklam för att välja mer miljövänliga alternativ, som kollektivtrafik.
Bland dem som ”ibland” har mött suv-reklam är det 71 procent vanligare att äga just en suv istället för en standardbil jämfört med gruppen som bara ”sällan” har mött suv-reklam.
Väcker suv-begäret
Tim Kasser lät även personerna placera sig själva på en begärstrappa. Hur gärna vill man ha en suv? Den som oftare sett suv-reklam hamnade en halv poäng högre på den femgradiga skalan.
Tim Kasser kommenterar det faktum att suv-reklam även verkar dränka effekten av uppmaningar att tänka på miljö och klimat i relation till trafik.
– Det här signalerar att både staten och intressegrupper som vill minska koldioxid från suv-produkter, gör klokt i att fokusera på att först stoppa suv-reklam.
Koppling till efterfrågan
2010 var bara var tionde bil som såldes i Storbritannien en suv. 2019 hade det ökat till nästan varannan. Globalt har tillväxten på suv-marknaden helt utplånat utsläppsvinsten från elbilar.
– Våra resultat stämmer överens med annan forskning som har visat att exponering för reklam för andra ekologiskt skadliga tjänster som flygresor och produkter som nötkött är relaterat till högre efterfrågan, säger docent docent Monica Guillen Royo, som varit med och skrivit studien.
– Fynden bekräftar också resultaten från en tidigare studie som fann att tyskarnas konsumtion av elektronik, mode och flygresor i huvudsak inte är relaterad till deras exponering för miljövänliga meddelanden, men däremot till exponering för annonser för dessa produkter och tjänster.
Den logiska konsekvensen är att förbjuda eller starkt begränsa suv-reklam, menar Andrew Simms på New weather institute.
– Vi har regeringar som förlitar sig på att ”nudga” människor att ändra beteende för klimatåtgärder, men annonser fortsätter att knuffa människor på fel sätt. Ännu värre är att positiva budskap om att använda kollektivtrafik, cykla eller köpa mindre ekologiskt skadliga motorfordon, verkar vara ineffektiva för att minska efterfrågan på stadsjeepar, och de drunknar i praktiken av marknadsföringen av stadsjeepar.
– Vi påminns om varför cigarettreklam avslutades för att skydda folkhälsan, men den här gången är de potentiella fördelarna mycket större och inkluderar planetarisk ekologisk hälsa.