Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Ny analys: Preem värst på greenwashing

Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Svenska oljebolaget Preem är värst på greenwash i sociala medier. Det visar en ny undersökning från forsknings- och medieanalysnätverket De Smog.

De Smog har undersökt sex europeiska fossilbolags kommunikation i sociala medier.

Undersökningen visar att närmare två tredjedelar av företagens inlägg på sociala medier sedan 2019 ger en ”grön” bild av företaget, trots att lejonparten av deras affärsverksamhet fortfarande baseras på fossila bränslen.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser