2030 ska 95 procent av Oslos utsläpp jämfört med 1990 ha skurits bort. Redan till 2020 ska utsläppen halveras, och för att göra det vill man förbjuda privat fordonstrafik i centrum. Det har Oslo kommuns nya byråd, eller kommunstyre, bestämt. Sedan det norska kommunvalet i september styrs huvudstaden av en rödgrön koalition efter 19 år av mer konservativa styren.
Redan till 2019 ska stadskärnan vara bilfri, enligt kommunens styre som består av socialdemokratiska Arbeiderpartiet, Sosialistisk venstreparti och Miljøpartiet de grønne. Även socialistiska Rødt, som troligtvis blir stödparti, står bakom förslaget. Det blir första gången bilar förbjuds permanent på detta sätt, enligt Wired.
– Vi är det första byrådet som aktivt går in för att minska biltrafiken i Oslo, med målet att den ska reduceras med en femtedel inom loppet av mandatperioden och med 30 procent till 2030, sade Lan Marie Ngyen Berg från norska Miljöpartiet under en presskonferens i veckan.
En cykelfond
Förutom att Oslos centrum ska bli bilfritt och att flera gator i innerstaden ska bli bilfria ska miljövänlig transport uppmuntras genom 60 kilometer nya cykelbanor och en elcykelfond, som ska användas för att sponsra Oslobornas elcykelinköp. Ambitiöst, tycker många. Men Lan Marie Ngyen Berg tror inte att det kommer att ta särskilt lång tid för Oslos invånares attityd att förändras.
– Om bara några år tror jag att folk kommer att se icke nödvändig biltrafik som lika konstigt som att röka inomhus.
Bjuder in till samarbete
Ungefär tusen personer bor i området som skulle beröras av ett förbud mot privat fordonstrafik, enligt VG, och 90 000 personer, varav sju procent pendlar i bil, arbetar här. Exakt hur Oslos centrum ska bli bilfritt är inte klarlagt än, meddelade det nybildade byrådet i veckan, men planeringen sätter igång direkt.
– Jag bjuder in till ett brett samarbete när det gäller att utforma hur detta ska gå till och att hitta bra lösningar för funktionshindrade, handeln och alla som bor i området, sade Lan Marie Nguyen Berg.