– Förpackningar har ett värde om de återvinns. Vi vill ge förpackningar ett värde även för konsumenten, så att de inte slängs i soporna, eller än värre i naturen. Och om de hamnar i naturen så plockas de upp, säger Suwar Mert.
Företagets pantsystem bygger på en app som gör det lätt att införa pant på vilken typ av förpackning som helst.
Först ut är Apoteket AB som i samarbete med Pantapåsen låtit göra påsar från tre av sina butiker i Stockholmsområdet pantbara.
Tekniken kräver inga dyra investeringar i nya pantstationer utan ska nyttja de över 5 000 obemannade återvinningsstationer som redan står uppställda runtom i landet.
– Det ska vara enkelt för konsumenten. Du installerar appen, tar med dig påsarna till valfri återvinningsstation, scannar påsarnas streckkoder och får tillbaka dina pengar direkt i appen, säger Suwar Mert.
Scanningen fungerar bara vid återvinningsstationerna.
– Teoretiskt skulle du kunna scanna en påse hemma, men om du måste ta dig till en station ökar chansen att påsen hamnar i återvinningen.
Hur ser intresset ut från andra företag?
– I Sverige är vi försiktiga, och vill att någon annan provar först, men sedan lanseringen nyligen har flera företag hört av sig och vi för diskussioner om pant på både diskmedelsflaskor och brödpåsar.
Många har frågat Suwar Mert varför inte Systembolaget anslutit sig, eftersom deras påsar löper stor risk att hamna i naturen och dessutom inte funkar som soppåsar.
– De har velat avvakta, och se hur det går. Konsumenterna är redo, och jag är övertygad om att lanseringen öppnar upp för att fler företag börjar ta ett större ansvar för sina förpackningar, säger Suwar Mert som också ser framför sig att systemet kan spridas över landgränserna.
– Man skulle kunna ansluta appen till återvinningsstationer utomlands, i exempelvis i Norge och Finland, så småningom, säger Suwar Mert.