Hoppa till innehållet

Modejättar manipulerar till överkonsumtion

Dagens ETC

|

Nio av de största modeföretagen använder sig av manipulativa metoder i sin e-handel för att hetsa till ökad konsumtion.

Det visar Naturskyddsföreningens nya rapport ”Monstret i mobilen”. Det handlar om så kallade köptriggers på företagens hemsidor, appar och sociala medier. Köptriggers är metoder som utnyttjar psykologiska beteendemönster, som exempelvis viljan att passa in. Elva olika köptriggers har kartlagts. De två vanligaste handlar om att skapa ha-begär genom inspiration och att locka till köp med reor och specialerbjudanden. Flest köptriggers hittades hos det kinesiska företaget Shein, tätt därefter kom svenska Ellos och Nelly.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.