Varje år avsätts en viss summa som betalas ut i miljöbilspremie. Syftet är att tillfälligt motivera människor att skaffa elbil i stället för en bensin- eller dieseldriven bil. Redan i april i år rapporterades att hälften av fonden använts och nu står det klart att den tagit slut redan i augusti.
– Nu ser vi att marknaden börjar växa till, och snabbare än alla prognoser. Nu måste vi fylla på premien så att alla köpare som väljer bort bensin och diesel ändå får den premie som utlovats, säger Åsa Romson.
”Det är glädjande”
Under 2015 var anslaget 215 miljoner och nu meddelar regeringen att man kommer öka det till 309 miljoner för nästa år. Dessutom skjuter man till 132 miljoner för resten av 2015 och satsar 150 miljoner i en ny premie för elbussar fram till 2019. Regeringen lovar att alla som har rätt till premien kommer få den utbetalad, även om pengarna måste tas från nästa års premie.
– Det är glädjande att vi får längre spelregler som gör att privatpersoner vågar köpa elbilar och premien för elbussar har ett viktigt signalvärde, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden till TT.
Moltén har under förra året skrivit ett öppet brev till regeringen med en önskan om att Åsa Romson ska skjuta till ännu mer pengar till premien för att möta den stigande försäljningen av elbilar.
Regeringen skriver att supermiljöbilspremien är en temporär åtgärd som planeras att avslutas 2017. Då ska man i stället ersätta premien med ett system där köparen får ett bidrag för att välja en elbil och en extra skattekostnad om man väljer en bil som har högre koldioxidutsläpp.