Preemraff tänkte om och klimataktivisterna jublade – men bara en kort stund. Snart två år har gått sedan det blev klart att Preem skrotar sina planer på utbyggnad för att kunna konvertera tjockolja till svavelfritt fartygsbränsle. Efter stora protester mot det som skulle göra raffinaderiet i Lysekil till Sveriges största utsläppare av koldioxid, meddelade företaget att de tänkt om. Några veckor senare berättade Magnus Heimburg, Preems vd, att de istället vill bygga om för att kunna producera förnybara drivmedel.
– Preems högsta prioritet är att påbörja storskalig förnybar produktion vid raffinaderiet i Lysekil och det är glädjande att vi nu ska ta det första, stora steget i raffinaderiets förnybara omställning, sa Magnus Heimburg då.
För att kunna genomföra satsningen behövs ett förnyat miljötillstånd. I slutet av april skedde huvudförhandlingarna om det nya tillståndet i mark- och miljödomstolen, och besked väntas komma någon gång i sommar. Mari Larsson, engagerad i nätverket Stoppa Preemraff och i Fridays for Future i Lysekil, hoppas att det blir ett nej.
– Biobränsle är inte bättre än fossila drivmedel. De kommer släppa ut lika mycket växthusgaser i alla fall. Och dessutom fortsätter de ju tillverka fossilt bränsle också. Hur man än vänder och vrider på det är det inte hållbart, säger hon.
Stöd för omställning
Redan några dagar innan förhandlingen i mark- och miljödomstolen blev det klart att Preem får tre miljarder i lån av det statliga bolaget Svensk exportkredit, SEK, för ombyggnationen. Syftet med lånet är att främja gröna industriinvesteringar.
– Att minska växthusgasutsläppen är en av vår tids viktigaste utmaningar. Finansieringen av Preems ombyggnation är en del av SEK:s satsning för att stödja exportindustrins omställning och konkurrenskraft, och nå Sveriges högt satta klimatambitioner, säger Magnus Montan, vd på Svensk exportkredit, i ett uttalande.
Men bland andra Greenpeace, Jordens vänner och Stoppa Preemraff har kritiserat satsningen för att den snarare motverkar att Sverige når sina klimatmål.
– Utsläppsmängderna som Preem söker tillstånd för är så stora att hela Sverige måste minska sina utsläpp ännu snabbare om de får släppa ut så här mycket. Det de vill göra är att hålla liv i den gamla förbränningsmotorflottan istället för att vi satsar pengar på att snabbt minska vårt beroende av både rysk råolja och annan olja, säger Carl Schlyter, tidigare MP-politiker och nu klimattalesperson på Greenpeace, till Bohuslänningen.
Mari Larsson i Lysekil håller med.
– I Sverige har biobränsle blivit associerat med någon bra, som en lösning på klimatkrisen. Men det är ju inte så. Biobränsle leder också till stora utsläpp, och dessutom skog som avverkas. Det är väldigt olyckligt att även regeringen verkar göra den här kopplingen. Det enda rimliga vore om Preem gör en plan för hur de ska kunna avvecklas.
Preem är en viktig arbetsgivare i Lysekil, lägger de ner skulle många jobb försvinna?
– Ja, där har ju kommunen ett ansvar för att få hit andra typer av jobb. Men det klart att det skulle kännas av. Men när klimatkrisen slår till med full kraft kommer konsekvenserna bli ännu större än de gemensamma uppoffringar vi måste göra nu.