Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

”Ironiskt” när vintersport sponsras av ­fossilföretag

”Den här reklamen motverkar hela omställningen”, säger Gunnar Lind.

”Den här reklamen motverkar hela omställningen”, säger Gunnar Lind.

Bild: Stian Lysberg Solum/NTB/TT & privat

Dagens ETC.

Snöbrist är ett växande hot mot allt från skidskytte och långskidor till alpint och backhoppning.

Och bakom hotet står ofta sportens egna sponsorer.

– Det blir en ironi: medan de halkar runt i snösörjan så gör de reklam för det som förstör deras sport, säger Gunnar Lind, talesperson för New Weather Sverige.

Allt mer snö till vintersports­tävlingar görs i snökanoner istället för i molnen och förra året fick sju alpina tävlingar i rad ställas in på grund av snöbrist. Att klimatkrisen direkt hotar vintersporten är ett faktum.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser