
Klimat & Miljö
”Ironiskt” när vintersport sponsras av fossilföretag

”Den här reklamen motverkar hela omställningen”, säger Gunnar Lind.
Bild: Stian Lysberg Solum/NTB/TT & privatDagens ETC.
Snöbrist är ett växande hot mot allt från skidskytte och långskidor till alpint och backhoppning.
Och bakom hotet står ofta sportens egna sponsorer.
– Det blir en ironi: medan de halkar runt i snösörjan så gör de reklam för det som förstör deras sport, säger Gunnar Lind, talesperson för New Weather Sverige.
Allt mer snö till vintersportstävlingar görs i snökanoner istället för i molnen och förra året fick sju alpina tävlingar i rad ställas in på grund av snöbrist. Att klimatkrisen direkt hotar vintersporten är ett faktum.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.
Läs digitalt hela hösten
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.
Betala per år
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.