Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

”Ironiskt” när vintersport sponsras av ­fossilföretag

”Den här reklamen motverkar hela omställningen”, säger Gunnar Lind.

”Den här reklamen motverkar hela omställningen”, säger Gunnar Lind.

Bild: Stian Lysberg Solum/NTB/TT & privat

Dagens ETC

Snöbrist är ett växande hot mot allt från skidskytte och långskidor till alpint och backhoppning.

Och bakom hotet står ofta sportens egna sponsorer.

– Det blir en ironi: medan de halkar runt i snösörjan så gör de reklam för det som förstör deras sport, säger Gunnar Lind, talesperson för New Weather Sverige.

Allt mer snö till vintersports­tävlingar görs i snökanoner istället för i molnen och förra året fick sju alpina tävlingar i rad ställas in på grund av snöbrist. Att klimatkrisen direkt hotar vintersporten är ett faktum.

Samtidigt går vi in i en Vasaloppsvecka sponsrad av Volvo och Preem. En ironi, men inte alls något ovanligt. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser