Hoppa till innehållet

Influencers

Influencers lockar unga ner i gruvorna med löften om snabba pengar

Bild: Wikimedia commons, Dagens ETC (montage)

Dagens ETC

Gruvindustrin vill framstå som viktig för den gröna omställningen och jobbar hårt för att locka ny arbetskraft. Nu får de draghjälp av influencers på sociala medier som lockar med löften om enkla och snabba pengar.

Men vissa som själv provat lyckan i Australiens gruvor är kritiska till trenden.

– Att åka dit och tro att man bara kan få jobb, det kan man glömma, säger svenske gruvarbetaren Richard Persson.

Kommentera

”På vägen dit hade jag inget på mitt bankkonto.” ”Spola framåt en månad i gruvorna och jag är uppe i 12 000 [australiensiska dollar]”

Budskapet hörs i ett av de mest virala klippen från Tiktokprofilen @fifotok5. Det framgår inte vem eller vilka som ligger bakom kontot, som kommit upp i hundratusentals följare genom sina videobloggar från gruvorna i Australien – ett av de största länderna inom gruvnäringen globalt. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.