Det var en synbart nöjd trio bestående av Karin Wanngård (S), Clara Lindblom (V) och Åsa Lindhagen (MP) som kallade till presskonferens sedan det stod klart att Stockholm får ett nytt rödgrönt styre. Det tidigare statsrådet Åsa Lindhagen, (MP), kunde under en presskonferens på torsdagen presentera en rad satsningar för klimatomställning och ökad biologisk mångfald i Stockholm. Biltrafiken är den enskilt största källan till klimatutsläpp i Stockholm och det var också på det området som några av de mer offensiva förslagen las fram.
Bland annat inför det nya styret ett nytt mål om att minska biltrafiken med 30 procent till 2030, jämfört med mätåret 2017. Stan kommer också att få fler helt bilfria gator till förmån för gångtrafikanter, cyklister och kollektivtrafik.
Därtill kommer Gamla stan och delar av city med start 2024 att klassas som miljözon 3 vilket innebär att bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna tillåts på vägarna. Miljözonen ska vara fullt införd 2026.
– Förändringen handlar inte minst om en bättre luftkvalitet för våra barn och alla stockholmare, sa Åsa Lindhagen på presskonferensen.
”En stad för människor”
Istället för bilar i innerstan slog Åsa Lindhagen ett slag för mer grönska – en trend som börjat slå igenom i många städer i Europa och andra håll i världen. Ett exempel är Paris där parkeringar och bilvägar i stadskärnan fått ge plats till parker och grönområden. Men också till cykelbanor och promenadstråk.
– Vi ska bygga en grön promenadstad där det är är tryggt och enkelt att förflytta sig till fots, sa Åsa Lindhagen, och fortsatte:
– Vi ska göra Stockholm till Europas främsta cykelstad och se till att bussarna kommer fram snabbare. Det här är effektiv klimatpolitik och det skapar utrymme för det som stockholmare verkligen efterfrågar. Det handlar om fler träd, mer grönska, vi ska helt enkelt göra Stockholm till en stad för människor, sa nya borgarrådet Åsa Lindhagen.