Klimat & Miljö

Greenwashing ökar kraftigt i Sverige: ”Inte acceptabelt”

Konsumentverket har undersökt vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används. 
Konsumentverket har undersökt vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används.  Bild: Bild: Öayvind Lund

Dagens ETC. Gröna och illa underbyggda säljbudskap blir allt vanligare i företagens marknadsföring enligt en ny rapport från Konsumentverket. På vilket sätt produkterna är hållbara är ofta svårt att avgöra för konsumenterna.

För andra gången har Konsumentverket låtit undersöka vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används. Mycket är sig likt sedan den första kartläggningen genomfördes 2015. Det är fortfarande elbranschen som använder mest miljö­argument i sin marknadsföring, och begrepp som hållbar, hållbarhet, miljö och klimat är vanligast. Däremot har andelen miljöargument ökat kraftigt och allt fler branscher vill idag framstå som ”gröna”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser