Fanny Sannerud är en av aktivisterna som är kärande i Greenpeace klagomål till Europadomstolen .
Bild: GreenpeaceDagens ETC
De Greenpeace-aktivister som hösten 2020 protesterade mot oljeraffinaderiet Preemraffs expansion, dömdes av svensk domstol till villkorlig fängelsedom med två års prövotid.
Nu överklagar aktivisterna domarna till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.
– Vi vill få prövat om de oproportionerligt hårda straffen och domstolarnas schablonartade och kortfattade motiveringar är förenliga med Europakonventionen, säger samordnaren Rolf Lindahl på Greenpeace Sverige.
Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 30 000 andra – prenumerera på Sveriges snabbast växande dagstidning. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren
Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kr. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara över 1 000 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
Skarsgårds hån mot SD: ”De verkar ha så tråkigt”
Thomas Stenström sjunger mot Åkesson: ”Allt står på spel”
Var är det klimatsmartast att tågsemestra?
Artister och klimataktivister ordnar konsert – mitt under Åkessons tal
Mammornas hopp om ny klimatvåg: ”Precis på väg att vända”