I en omfattande kartläggning visar Greenpeace att Preem har satsat runt åtta miljoner kronor på en en reklamkampanj i några av Sveriges största tidningar som, enligt miljöorganisationen, är ”systematiskt vilseledande.” Därför har man fattat beslut att anmäla till Reklamombudsmannen och Konsumentverket.
– Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing. Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter, säger Gustav Martner som är kreativ chef för Greenpeace i Norden.
Hotat med samhällskollaps
Inför beslutet om raffinaderiet i Lysekil har Preem valt att satsa stort på reklam. Den kampanjen har kritiserats tidigare, bland annat av Naturskyddsföreningen och på Dagens ETC:s ledarsida, som valde att anmäla till Justitieombudsmannen eftersom att Energimyndigheten lånade ut sig till Preems budskap att Sverige riskerar kollaps om inte Preem får expandera sin verksamhet.
”Fula knep”
Gustav Martner:
– När vi började granska i detalj hur mycket Preem medvetet grönmålat, försökt förstärka konflikter mellan olika grupper och till och med anspelat på människors rädslor för krig blev jag chockad. Att ett företag har mage att göra så här och att ansvariga myndigheter inte stoppat dem är inte värdigt vår demokrati.
Han fortsätter:
– Mitt i en skenande klimatkris har Preem använt fula knep och lagt miljontals kronor på att försöka få sin fossilverksamhet att framstå som en miljö- och klimatgärning. Sanningen är att Preem vill öka koldioxidutsläppen med en miljon ton, göra Preemraff i Lysekil till Sveriges enskilt största utsläppskälla och hindra Sverige från att leva upp till våra klimatmål. Det är oetiskt, otillåtet och oförsvarbart.