Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Greenpeace anmäler Preem: ”Systematisk greenwashing”

”Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden.
”Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden. Bild: Foto: Thomas Johansson / TT, Greenpeace

Dagens ETC

Bara knappt två veckor innan Mark- och miljödomstolen ska komma med sitt beslut om raffinaderiet i Lysekil, anmäls nu Preem till både Reklamombudsmannen och Konsumentverket. – Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing, säger Gustav Martner på Greenpeace.

I en omfattande kartläggning visar Greenpeace att Preem har satsat runt åtta miljoner kronor på en en reklamkampanj i några av Sveriges största tidningar som, enligt miljöorganisationen, är ”systematiskt vilseledande.” Därför har man fattat beslut att anmäla till Reklamombudsmannen och Konsumentverket.

– Preem bedriver en omfattande och systematisk greenwashing. Deras reklamkampanj strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter, säger Gustav Martner som är kreativ chef för Greenpeace i Norden.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser