Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Fossilreklam beräknas orsaka mer utsläpp än hela Sverige

De extra växthusgasutsläpp som orsakades av flygreklam under 2019 uppskattas till 34 miljoner ton koldioxid, vilket är mer än tre gånger så mycket som den svenska vägtrafiken orsakade totalt under samma år. Arkivbild.
De extra växthusgasutsläpp som orsakades av flygreklam under 2019 uppskattas till 34 miljoner ton koldioxid, vilket är mer än tre gånger så mycket som den svenska vägtrafiken orsakade totalt under samma år. Arkivbild. Bild: karin winter

Dagens ETC.

Reklam för bilar och flygresor beräknas globalt, under 2019, ha orsakat utsläpp på någonstans mellan 202 och 606 miljoner ton koldioxid, enligt en ny rapport från Greenpeace Norden och New Weather Institute.
– Ett fossilreklamförbud skulle göra stor nytta för att minska överkonsumtionen av de här klimatskadliga produkterna och vara ett logiskt nästa steg i klimatomställningen, säger Gustav Martner på Greenpeace Norden.

I rapporten ”Advertising climate chaos: how adverts for cars and flights are fueling the climate emergency”, som precis släppts av Greenpeace Norden i ett samarbete med tankesmedjan New Weather Institute, görs ett försök att beräkna hur mycket extra koldioxidutsläpp marknadsföringen av bilar och flygresor orsakar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser