Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

De är PR-firmorna som grönmålar oljejättarna

Studien visar att pr-företagen är ledande aktörer i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil.
Studien visar att pr-företagen är ledande aktörer i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil. Bild: Matthew Brown/AP

Dagens ETC. Ledande reklambolag har hjälpt oljeföretag att grönmåla deras image och motarbeta skärpt klimatpolitik. Det visar den hittills största studien av pr-firmors arbete för den fossila bränsleindustrin. ”Pr-firmorna har tidigare undsluppit granskning”, säger forskaren Robert Brulle.

Edelman, världens största pr-­firma, skriver på sin hemsida att klimatförändringarna är ”den största krisen samhället står inför” och att företaget är ”en del av lösningen på klimatkrisen”. 2018 vann Edelmans numera nedlagda svenska avdelning pris på reklamgalan Guldägget för en hållbarhetskampanj för matkedjan Coop. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser