Hoppa till innehållet

Gröna frågan

Borde inte inhemskt biobränsle vara billigare än importerade fossila råvaror?

Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC

Fråga: Jag läste Johan Ehrenbergs ledare för några veckor sedan och blev då påmind om det till synes paradoxala med reduktionsplikten och priset på bensin och diesel. Borde inte biobränsle baserat på inhemsk råvara vara billigare än fossila råvaror importerade från Ryssland och andra oljeländer? Hur har biobränslelobbyn lyckats övertyga om att införa reduktionsplikt när den fördyrar bränslet? Varför inte bara höja skatten på fossilbränsle? Förklara gärna!

/ Lena Stensjö, Uppsala

Svar: Att biobränsle blir dyrare än drivmedel gjorda av råolja handlar om att själva processen är kostsam. Det går åt stora mängder energi för omvandlingarna (bland annat extremt mycket el, vilket ju är ett energislag som kostar lite extra nu) och råvaran är inte heller gratis. 

Reduktionsplikten anser jag själv vara en ickefråga, den gör varken till eller från för klimat­et eftersom det blir lika stora utsläpp i närtid. Men risken är att fortsatt kommer att vara i fokus för en skendebatt eftersom MP:s ledning fortfarande påstår att den är klimatpositiv. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln