Fossilindustrin
Barn tvingades bära reklam för fossilbolag – nu portas oljejätten: ”Ingenting som vi vill stödja”
Tusentals skandinaviska skolbarn deltar i vad som beskrivs som ”världens största tekniktävling för barn”.
Bild: First lego leagueDagens ETC
Skandinaviens största legoturnering för barn och unga har länge varit dränkt i reklam från oljejätten Equinor. Men efter Dagens ETC:s rapportering har Tekniska museet, som står värd för en av finaltävlingarna, valt att agera.
Nu portas huvudsponsorns budskap så att de tävlande slipper bli oljejättens pr-ambassadörer.
– Vi beklagar att detta inte gjorts tidigare, säger museets direktör Peter Skogh.
Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Text
Relaterade artiklar
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
Kungens klimatutspel får hård kritik: ”Han underkänner hela idén med Cop 30”
Nora kommun röstar om vindkraft – kritiker kampanjar med vilseledande studie
Klimatexpertens vånda inför Cop 30: ”Ingen lätt sak för mig att säga”
Förbudet mot uranbrytning tas bort: ”Ett enormt svek”
Amanda Lind (MP) om klimatplanen: ”EU har tappat ledartröjan”