Varför ska Sverige följa Tysklands modell?
– Tågresandet har ökat i Tyskland och bilresandet har minskat, vilket ger mindre klimatutsläppande gaser. Resandet i Tyskland har explosionsökat och det gynnar barnfamiljer, studenter, pensionärer med låga inkomster att ha en så pass hög tillgänglighet till kollektivtrafik. Det är också bra för jämställdheten, då kvinnor reser kollektivt mer än män.
Är det görbart trots att järnväg, tåg- och bussbolag till stor del är privatiserade?
– Väldigt många regioner har upphandlad trafik, även Stockholm där jag är verksam. Så vi tänker att biljetten kan gälla för den upphandlade trafiken. Så Arlandabanan som är privat, den skulle bli svår. Men upphandlad trafik som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bedriver, det fungerar för det är ju skattepengar som betalar den trafiken.
Vad finns det för politiskt stöd för ett sånt här förslag i Sverige idag?
– Vänsterpartiet är väldigt för det här. Men Miljöpartiet har också vid flertal tillfällen sagt att de vill sänka priserna. Socialdemokraterna, i alla fall i Region Stockholm, säger också att de vill sänka priserna. Och när man ser effekterna i Tyskland så tror vi att fler partier skulle vara intresserade. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna går på knäna. Så oron för att det blir neddragningar för bussar, att det blir sämre turtäthet därför att ekonomin är så skral ute i regionerna, den finns ju hos alla partier. Så vi hoppas att vi ska få fler med oss på tåget.