Hoppa till innehållet

Reportage

”Vi äter mer och mer med ögonen”

Johan Swahn är expert på hur vi upplever         verkligheten genom våra sinnen. Här visar han exempel på hur Instagram-bilder på coola måltider på coola restauranger fungerar. 
Johan Swahn är expert på hur vi upplever verkligheten genom våra sinnen. Här visar han exempel på hur Instagram-bilder på coola måltider på coola restauranger fungerar.  Bild: Bild: Rolf Larsson

ETC Bergslagen.

Doktorn i sensorisk marknadsföring, Johan Swahn, berättade om mat­trender på Gastronomiska teatern på Måltidens hus förra tisdagen. Han slog fast att lyckas sprida bilden av det vi äter blir ett huvudnummer för framgångsrika restauranger. ”Det finns redan nu restauranger vars hela inredning är designad så att gästerna kan ta så bra mobilbilder som möjligt för att lägga ut dem på Instagram”, säger han.

Att vara doktor i sensorisk marknadsföring innebär att Johan Swahn är expert på hur vi upplever verkligheten genom våra sinnen. När det gäller mat så samspelar smak, lukt och inte minst bilden av måltiden innan vi stoppar i munnen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Bergslagen!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln