Inrikes.

2020-05-12 12:31
Periodbiljetter som gäller minst 30 dagar kan återlösas mellan 24 april och 31 maj, av Västtrafik. Foto: Svante Örnberg/Västtrafik, pressbild
Periodbiljetter som gäller minst 30 dagar kan återlösas mellan 24 april och 31 maj, av Västtrafik.
Puffetikett
Dagens ETC

Västtrafik pausar pendlarkort för miljonbelopp

Västtrafik, bolaget som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen, har hittills betalat ut koder och checkar för ett värde av 4 miljoner kronor till de resenärer som vill pausa sina biljetter under coronakrisen. Sedan slutet av april och en dryg månad framåt finns möjligheten att pausa periodbiljetter.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Coronakrisen har lett till minskat resande med kollektivtrafiken när människor uppmanas att arbeta hemifrån och undvika resor med tåg, buss och spårvagn. I Västra Götalandsregionen har det lokala företag som ansvarar för kollektivtrafiken, Västtrafik, beslutat att de med giltiga periodkort som gäller under 30, 90 eller 365 dagar, ska kunna frysa dem. Under de två första veckorna som möjligheten funnits har ungefär 4 500 biljetter lösts in. Den som löser in biljetten får tillbaka en värdekod eller värdecheck med det återstående värdet för biljetten som kan användas för att köpa ny biljett, totalt rör det sig om 4 miljoner kronor som bolaget betalat ut.

– Vi har resonerat så att vi har en stor andel kunder som valt att investera i periodbiljetter med lång giltighet. I ett läge där man kanske inte kan eller behöver resa så vill vi hjälpa de genom att kunna pausa korten, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för marknad och försäljning på Västtrafik.

Tanken: Locka tillbaka folk

Poängen är också att de som ingår i riskgrupper, som blivit permitterade, jobbar hemifrån eller som av andra anledningar inte använder kollektivtrafiken i dag ska kunna lockas tillbaka i framtiden. Beslutet klubbades av bolagets styrelse 24 april. Det är från det datumet, fram till 31 maj, som möjligheten finns att återlösa biljetter. – Vi vet ju att så många som hälften av våra kunder säkert har ett fortsatt behov av att resa. Vi tycker att det har varit ett positivt gensvar för det här, säger Maria Björner Brauer.

Intäkter minskar med 150 miljoner

Västtrafik räknar själva med att det minskade resandet leder till minskade biljettintäkter på ungefär 150 miljoner per månad.

– I sammanhanget, om man ser till att den största påverkan är från det minskade resandet, då blir det här i relation till det väldigt litet. Men vi har ändå sagt att vi delvis ska finansiera det här genom att hålla nere på marknadsföringskostnader och annat vi kan prioritera ner för att stötta kunderna istället, säger Maria Björner Brauer.

Rekommendationerna att stanna hemma om man kan har funnits ett tag. Det här gäller kort som fortfarande är giltiga någon gång mellan 24 april och 31 maj. Människor med kort som gick ut tidigare, de har ingen möjlighet att göra återköp. Hur ser ni på det?
 

– Jag kan förstå dem som tycker att vi borde infört den här möjligheten tidigare, men det har varit en beslutsprocess och en process att klura ut hur vi ska lösa det praktiskt. Och vi har inte möjlighet att återköpa retroaktivt, därför är det nu från 24 april som gäller.

I Stockholms län har frågan om pausade periodbiljetter varit föremål för diskussion. Där har uppmaningen varit att undvika kollektivtrafik, men någon möjlighet att frysa eller återköpa biljetter finns inte. Så sent som i slutet av april skrev Mitt i-tidningarna att 14 000 köpt en årsbiljett av SL. Frågan finns på agendan sedan några veckor tillbaka uppger SL:s presstjänst för Dagens ETC, men det finns ännu inget beslut om att införa frysning eller återköp.

 – Vi har från regionens sida bett våra förvaltningar om underlag kring detta, bland annat om hur dagens redan befintliga regler om återköp kan tänkas kompletteras, sa Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL, till Mitt i.