Vår vilja att härma slår ut ekosmarta val – om våra vänner väljer det ohållbara. Det visar en studie gjord av universitetslektor Carolin Zorell och Thomas Denk, professor i statsvetenskap. De har forskat om vad som får oss att välja eller välja bort hållbar hälsosam mat. Bland annat har de studerat beteenden på caféer och restauranger och forskningen visar att när valet står mellan en pappersmugg och en porslinskopp till kaffet, så faller valet på hur gruppen gör.
– Vi härmar varandra för att visa att vi liknar varandra och passar ihop. Det blir en ond cirkel när vi härmar varandra utan att tänka. Det står i vägen för det hållbara valet, säger Carolin Zorell.
Trots att de flesta är medvetna om att konsumtionen påverkar miljön så väljer många att inte ta hänsyn till de etiska och ekologiska konsekvenserna av sitt köp. En anledning är bristen på påtryckningar från vänner eller familj.
– Vi mäktar inte med all information och fakta om hur vi borde bli bättre människor – och framför allt är det enklare att göra som man alltid har gjort.
Betyder det att kloka val enbart görs av människor som är omgivna av kloka vänner?
– Det är viktigt att folk aktivt trycker på för att få fler att förändra sin konsumtion i en mer hållbar riktning. Vi har större tilltro till att en förändring spelar roll om påtryckningarna kommer från människor vi litar på och beundrar. Det kan vara vänner, familjemedlemmar eller influencers som pushar på.
Finns det inte risk för hyckleri, att man köper sig fri från miljöansvar genom att köpa en Tesla, fast det mest handlar om att göra en ”show-off” för att visa att man har gott om pengar?
–Den som är rik kan sällan köpa sig fri. Har man pengar så har man oftare vanor som gör större miljöavtryck, flygresor över hela världen exempelvis. Men väljer man bort resorna, äter mindre kött, köper en Tesla och diskuterar etiska och ekologiska aspekter av konsumtion så är det givetvis utmärkt.
Förut varumärken – nu livsstil
Tidigare var det viktigare att bojkotta vissa varor som exempelvis Coca-Cola, Nestlé och SodaStream utifrån ens politiska eller etiska värderingar. Den bredare definitionen av politisk konsumtion inbegriper numera även livsstilsval.
– Genom att förstå vad som driver vår konsumtion och vad som krävs för att förändra vårt konsumtionsmönster kan vi bidra till en snabbare omställning till en mer hållbar konsumtion.
–Fler måste bli politiskt medvetna konsumenter – och fler måste också ta ansvar som medborgare och påverka andra, avslutar Carolin Zorell.