
ETC Uppsala
Genusmedvetna pedagoger gör skillnad, visar en ny studie från Uppsala universitet. Barn på genusmedvetna förskolor är mer benägna att leka med barn av motsatt kön och gör mindre stereotypa antaganden om vilka lekar som pojkar respektive flickor kan leka. – Det betyder i förlängningen att barnen blir mindre begränsade, säger forskaren Ben Kenwood.Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på ETC Uppsala!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren
Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Text
Ämnen i artikeln
Detta kanske också intresserar dig

Fler barn ska slippa träffa våldsamma föräldrar

Ebbas dotter dog av skador från födseln: ”Det handlar om övergrepp”

Få åtalas för misstag i vården

Anna-Karin Hatt om vinster i skolan: ”Vi försvarar valfriheten”

Skoljätten kritiseras för att låta barn gå hungriga – köper Porsche till bolaget
