ETC Uppsala
Genusmedvetna pedagoger gör skillnad, visar en ny studie från Uppsala universitet. Barn på genusmedvetna förskolor är mer benägna att leka med barn av motsatt kön och gör mindre stereotypa antaganden om vilka lekar som pojkar respektive flickor kan leka. – Det betyder i förlängningen att barnen blir mindre begränsade, säger forskaren Ben Kenwood.Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på ETC Uppsala!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Text
Ämnen i artikeln
Detta kanske också intresserar dig
Hatbrott mot moské – hittade koran med ”kulhål”
Jobb i vården hjälper inte – nu utvisas familjen efter nio år i Sverige
Fiskhandlaren Susanna rasar över ministerns ål-utspel: ”Det är så dumt”
Stor oro hos biståndsorganisationer när regeringen kapar stödet
Svenska nätjätten säljer livsfarliga piratkopior: ”Sladden började brinna”