Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

”Upp till respektive avdelning att ta kontakt med patienten”

Bild: Bild: Annelie Moran

Dagens ETC

Svårigheterna att komma i kontakt med vården via telefon är en punkt där många patienter menar att Västra Götalandsregionen brister. Kontaktpunkten är Sahlgrenskas stora kontaktväg för patienter, och där menar man att verksam­heten fungerar väl.

ETC Göteborg har tidigare skrivit om Sveriges kommuner och landstings, SKL:s, rapport som jämför den svenska vården. VG-regionen rankas sämre än genomsnittet vad gäller patienternas förtroende och upplevelse av väntetider. Enligt hälso- och sjukvårdsdirektör Ann Söderström upplever många patienter att det är svårt att komma i kontakt med vården via telefon.

På Sahlgrenska, SU, har man försökt möta detta genom att skapa Kontaktpunkten, dit patienter kan vända sig för att komma i kontakt med flera verksamheter på sjukhuset. Dit hänvisas alla patienter som är ”pågående”, det vill säga redan varit i kontakt med vården och väntar på ytterligare besked. Exempel på verksamheter kan vara ortopedi, medicin och kirurgi.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln