Hoppa till innehållet

Dagens ETC granskar

Så drar TV4-profilens vilda klickjakt in miljoner

Bild: Maja Suslin/TT

Dagens ETC

Marcus Oscarsson är ­Sveriges mest kända åsiktssäljare. Han har byggt sin popularitet i TV4 och förädlar den nu med en egen sajt som driver in klick från sociala medier. Ofta med grovt förenklade rubriker. Men det är lönsamt, väldigt lönsamt.

Med en miljonpublik på tv och online har Marcus Oscarsson en omatchad möjlighet och makt att bilda och påverka opinionen i samhället. Hans unika tilltal och insatser med att förklara politik på ett enkelt och roligt sätt i TV4 är både hyllade och prisbelönta.

Samtidigt håller delar av innehållet i rutan och på nätet ofta en låg nivå med alarmistiska och sensationella budskap. Populariteten gör att Marcus Oscarsson kommer undan med förklaringar, förenklingar och ageranden som få andra politiska kommentatorer skulle göra.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln