På tisdagen avslutades Transportarbetarförbundets månadslånga blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Om det blir någon fortsättning på blockaden är dock ännu inte helt klart.
Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transportarbetarförbundet, säger till Dagens ETC att man redan uppnått önskat resultat genom att ryska fartyg slutat trafikera svenska hamnar.
– Det är egentligen två saker som påverkar att vi inte förlänger blockaden nu. Dels har det att göra med de väldigt bra effekter vi ser i anlöpningarna. När vi studerade antalet ryska fartyg som kom i januari månad såg vi att det handlade om fyra till fem stycken i veckan. Nu kommer det i princip noll. Vi har alltså uppnått önskat resultat.
Den andra orsaken menar Tommy Wreeth består i att Hamnarbetarförbundet senare i veckan inväntar besked från Arbetsdomstolen om deras blockad av ryska fartyg är laglig och därmed kan träda i kraft.
– De har ju lagt en ny blockad, men inte satt den i verket än. På torsdag eller fredag avgörs det i Arbetsdomstolen om den blir verksam eller inte, och det här bevakar ju naturligtvis vi med, säger han.
Bevakar trafiken
Återkommer den ryska fartygstrafiken till de svenska hamnarna kan det nämligen bli tal om en ny blockad även från Transportarbetarförbundet.
– Vi kommer fortsätta bevaka anlöpningarna, så att vi har koll på om de återkommer. Gör de det är vi tillbaka på ruta ett och får lov att överväga en ny blockad, säger Tommy Wreeth.
Helst hade han dock sett att Sveriges riksdag fattat ett beslut om att inte ta emot gods från rysk sjöfart, så att facket hade sluppit ta den fajten.
– Det var ju det vi hoppades på från början, men hittills gömmer de sig bakom EU:s oerhört urvattnade blockad som undantar olja, gas och livsmedel, vilket alltså handlar om 90 procent av den ryska exporten. Det var ju därför vi blåste till blockad från första början, säger Tommy Wreeth.