Det borde inte vara något snack om saken. När garantin gäller och det regnar in i bilen även efter att elbilsjätten upprepade gånger försökt reparera, ska kunden kunna få pengarna tillbaka. Det anser åtminstone Allmänna reklamationsnämnden ARN, som i fyra fall det senaste året bedömer att Tesla bör ersätta sina kunder.
I några fall handlar det om kunder som anmärker på tekniska fel och i andra om brister i avtalstexten. I tre fall anser ARN att köpet ska kunna hävas och i ett fall ska kunden kunna få pengar tillbaka för ett funktionstillägg som aldrig levererades.
Men Tesla verkar inte röras i ryggen av rekommendationerna och hamnar därför på Råd och Röns svarta lista 2025. Listan innefattar rekordmånga 300 företag som väljer att inte följa ARN:s beslut.
Skyldiga mest
Tesla är företaget som toppar listan sett till hur mycket pengar de är skyldiga sina kunder – drygt två miljoner kronor. Tillsammans med tidigare ärenden som inte blivit lösta tillkommer cirka ytterligare en miljon kronor.
Tesla är bundet att följa Allmänna reklamationsnämndens råd som medlem i branschorganisationen Mobility Sweden. Men regeln tillkom först 2019 och en tolkning är därför att Tesla inte omfattas av den, då de redan var medlemmar.
– Mobility Sweden har idag inga medlemmar som bryter mot våra stadgar och därmed inga uteslutningsärenden, säger Mattias Bergman, VD Mobility Sweden till tidskriften Teknikveckan.
Flera kunder har tagit ärendena vidare till domstol, i ett fall har kunden nått förlikning med företaget under sekretess.
Företaget som struntat i flest beslut från ARN är dock det kinesiskt ägda klädföretaget Shein. De har i nuläget 23 aktiva ärenden hos ARN.
ARN: Sluta handla
ARN skriver i en kommentar till Dagens ETC att de flesta företag följer nämndens rekommendationer genast och att det är upp till varje konsument att avgöra om de vill göra affärer med företag som inte följer ARN:s beslut. Generellt sett uttalar sig ARN inte om enskilda företag men en presstalesperson skriver:
”Under första delen av förra året har vi registrerat att Tesla inte följt rekommendationen i fyra ärenden. Vi kan dock se att det också finns flera beslut som företaget har följt. I det ena ärendet som vi registrerat att företaget inte följt, som bland annat gällde att vatten läckte in i bilen, har Tesla under uppföljningen meddelat ARN att det erbjudit sig att köpa tillbaka bilen för 600 000 kronor. Bilen kostade drygt 800 000 kronor, vilket också var det belopp som nämnden rekommenderade. Vi har registrerat att beslutet inte har följts eftersom rekommendationen inte följdes fullt ut.”