Hoppa till innehållet

Dagens ETC granskar

Svenskt Näringslivs grova trollkampanj mot de rödgröna

Bild: Montage. Bilder: TT / Skärmdumpar Instagram

Dagens ETC.

Landet står i brand och Magdalena Andersson firar Sveriges rekord i skjutningar med en glad dans. Det är innehållet i klipp som sprids i sociala medier från det till synes anonyma kontot Rödgrön röra.

I själva verket drivs och finansieras sidan av Svenskt Näringsliv.

Dagens ETC har kartlagt hur hundratusentals kronor flödar från arbetsgivarorganisationen och tankesmedjan Timbro till grova nätkampanjer och politisk annonsering på nätet.

Vänsterpartiet anklagas för att vara islamister och statsministern kläs ut som Bagdad Bob bland rubriker om gängvåld. Tonläget i Rödgrön röras olika sociala medie-kanaler är som hämtat från SD:s trollsidor och en stor annonsbudget ger inläggen enorm spridning. Bara de senaste 30 dagarna har sidan spenderat 226 898 kronor på 90 olika Facebookannonser, enligt siffror från Meta.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00