Hoppa till innehållet

Polisen

Svenska mordmetoden på export – polisen leder europeisk jätteinsats

Bild: Zanna Nordqvist

Dagens ETC

Lägg ut en annons på TikTok, skriv att du behöver en ”klivare” (någon som mördar). Fyll i hur mycket du betalar.

Ta sedan kontakt med den tilltänkte mördaren via en krypterad chatt och saken är klar.

Fenomenet kallas Violence as a service.

Kommentera

Det är så beställaren, ofta en högt uppsatt person i ett kriminellt gäng, genomför sina önskningar. Han lägger ut uppdraget på en ”rekryterare” som sätter in en annons på TikTok, Snapchat eller Insta där han med kända emoijer söker en ”klivare” (den som utför mordet). 

Den tilltänkte mördaren, en ungdom någonstans, får en krypterad länk för att kontakta rekryteraren och sedan en adress att åka till där han möter en ”möjliggörare”, den som fixar resor, vapen, namn och adress, taxi, lägenhet – allt det praktiska.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.