Runt Korsvägen passerar många cyklister varje dag och flera av cykelbanorna ingår i Göteborgs pendlingscykelnät. Inför Västlänken och den nya stationen föreslås en ombyggnation där en av de mest trafikerade cykelbanorna kommer att brytas av med det torg som är planerat för platsen.
– Det är ett stomcykelnät som går där. Det är som att leda ut Oscarsleden över Järntorget, säger Karl Zander, som är vice ordförande för Cykelfrämjandet i Göteborg.
Cykelfrämjandet oroliga
De som drabbas av Trafikkontorets förslag är framförallt cyklister på Örgrytevägen som ska vidare mot Södra vägen. Den cykelvägen är nämligen tänkt att ledas över det torg som är planerat vid stationen. Cykelfrämjandet är oroliga eftersom Trafiknämnden skrivit att torget inte är anpassat efter cykling, utan att det istället ska vara som en gågata där både cyklar och gående samsas om utrymmet.
– Folk kommer att bli förvirrade. De gående kommer att uppfatta cyklisterna som galna och cyklisterna de gående som disträ, säger Karl Zander.
Ökad tydlighet
Cykelfrämjandet vill nu se en ökad tydlighet för att underlätta för både cyklister och gångtrafikanter.
– Vi tror det behövs tydlig separering med vart man cyklar och vart man går och med vem som ska lämna företräde till vem, säger Karl Zander.
Möte med trafiknämnden
Enligt Göteborgs Cykelprogram så ska pendlingscykelnätet ha god framkomlighet och vara lätt att orientera sig i, och Karl Zander hoppas och tror att Trafiknämnden kommer att ta hänsyn till deras åsikter. Efter sommaren ska han ha möte med trafiknämndens ordförande för att se om man kan underlätta för cyklisterna.
– Jag hoppas att man lyssnar nu när vi sagt till på skarpen, för det behövs tydlighet för gående och cyklister här.