Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Linbanan över älven behöver ersättas – men att hitta nya vägar är svårt

Det är knappt 400 meter mellan Lindholmen och Masthuggskajen, men vattnet fungerar som en barriär mellan stadsdelarna.
Det är knappt 400 meter mellan Lindholmen och Masthuggskajen, men vattnet fungerar som en barriär mellan stadsdelarna. Bild: Bild: Sanna Arbman Hansing

Dagens ETC

Linbanan skrotades eftersom den visade sig vara alldeles för dyr. Men de nya alternativen med gångbroar och elbåtar kan kosta minst lika mycket. Dessutom är politikerna oense om hur man bäst korsar älven.

När linbaneutredningen ligger i papperskorgen måste politikerna hitta andra förbindelser över älven. Innan årsskiftet bestämde politikerna i trafiknämnden att man ska undersöka flera olika vägar framåt. En är att ersätta den planerade linbanan med båtar och bussar. Förslaget är att från bygga ut båttrafiken mellan Rosenlund och Lindholmen samt mellan Stenpiren och Pumpgatan. På den norra älvstranden skulle elbussar slussa resenärerna vidare mot Eketrägatan och Wieselgrensplatsen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln