Inrikes.

2019-10-23 09:00
  • Bild: Pontus Lundahl/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Suv-trend i Sverige driver på klimatkrisen: ”Häpnadsväckande”

Svenskar gillar stora, tunga fossilbilar. Det blir uppenbart i statistiken för 2019. Trenden är global. Elbilar och bränslesnålare fossilbilar skulle göra att vägutsläppen minskar totalt – om det inte vore för suvarna.

”Den påverkan som det växande antalet suvar har på utsläppen är häpnadsväckande”, säger Apostolos Petropoulos på Internationella energirådet (IEA).

För att sätta fart på elektrifieringen och minska utsläppen satsar regeringar världen över omkring 145 miljarder kronor årligen på subventioner till elbilsköpare. Och elbilsmarknaden växer. 2018 rullade över fem miljoner elbilar på vägarna globalt.

De 20 största biltillverkarna förutspår en tiodubbling av den årliga försäljningen, från två miljoner 2018 till 20 miljoner elbilar 2030. Mer elektrifiering och allt bränslesnålare personbilar borde betyda att vägtrafikens utsläpp är på väg ner.

Men kurvan fortsätter att peka uppåt – även i Sverige trots att elbilar har åtta procent av marknaden, vilket är mest i världen efter Norge och Island.

Att utsläppen ändå skjuter i höjden beror på bilföretagens samtidiga storsatsning på bästsäljarna Sports utility vehicles – mer känt som suvar.

Fördubbling på åtta år

Var tredje ny bil som säljs i EU och i Sverige är en suv idag, i USA närmare varannan.

– Det är förvånande hur snabb och stor spridningen av suvar är. Alla pratar om elbilar, men när det gäller utsläpp så har den växande efterfrågan på suvar mer djupgående konsekvenser. Globalt har andelen fördubblats på åtta år, och vi ser samma utveckling överallt, säger Apostolos Petropoulos, analytiker på Internationella Energirådet, IEA.

Men försäljningsframgången har en smutsig baksida.

Sedan 2010 ökar utsläppen från de populära suvarna mer än utsläppen från både tung industri, flyg och lastbilar, mer än utsläppen från samtliga sektorer utom fossilbaserad elproduktion. Det har Dagens ETC tidigare rapporterat om. Suvarna står ensamma för 700 miljoner ton koldioxidutsläpp, att jämföra med Sveriges årliga utsläpp på 52,7 miljoner ton.

Sett till Europa minskar utsläppen i samtliga sektorer, utom för flygtrafiken – och suvarna.

– Den påverkan det växande antalet suvar har på de globala utsläppen är häpnadsväckande, säger Apostolos Petropoulos.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Volvos storsäljare

I Sverige ligger sex suv-modeller på 20-i-topp-listan över mest sålda bilar i år, att jämföra med endast en 2010, då Volvo-suven XC60 knep en tolfte plats.

Under de senaste fem åren har Volvo XC60 varit Sveriges tredje mest sålda bil. Och idag leder suvarna Volvo cars försäljning utomlands, med succén XC60 i topp, 145 629 sålda bilar hittills i år, och Volvos två andra suvar XC40 och XC90 på andra och tredje plats.

Totalt har Volvo cars sålt närmare 315 000 suvar på den internationella marknaden i år.

De energislukande suvarna förbrukar omkring en fjärdedel mer energi än en medelstor personbil. Det betyder också betydligt större utsläpp, 20–25 procent högre.

Samtidigt profilerar sig Volvo cars hårt som ett klimatvänligt företag, med satsning på elektrifiering och ambitiösa mål om att bli det första klimatneutrala företaget till 2040.

Volvo cars säger nej till en intervju, men presschef Karin Wik skriver i mejlsvar:

– Våra kunder efterfrågar i stor utsträckning suvar och för att minska koldioxidutsläppen från dem såväl som från våra andra modeller, satsar vi främst på elektrifiering. Det gäller även suvarna. Vår första rena elbil är XC40 (Volvos minsta suv).

Lovar satsning på el

Elbilsvarianten av XC40 lanserades i förra veckan. Och XC40 kan, liksom samtliga Volvo-bilar, fås som laddhybrid. Men hittills utgör laddhybrider endast tio procent av försäljningen.

– Vi kommer att presentera en fullt elektrisk variant av en befintlig Volvo-modell varje år de kommande fem åren. Målet är att 50 procent av vår totala försäljning ska bestå av helt elektriska bilar år 2025, skriver Karin Wik.

Någon avveckling av de törstiga fossil-suvarna är dock inte aktuell. Det blir upp till kunden att välja en modell med någon form av eldrift.

Volvo är långtifrån ensamma om den dubbla satsningen på suvar och elektrifiering. Volkswagen gör exempelvis samma sak. Till 2025 ska ett 20-tal nya elbilsmodeller tas fram – men suvarna ska vara fler, med minst ett 30-tal modeller, och beräknas stå för halva försäljningen samma år. Kina är en av marknaderna företaget tror starkt på, liksom Nord- och Sydamerika.

I rapporten från IEA varnas för att den här dubbla trenden kan äventyra försöken att får ner utsläppen från vägtrafiken:

”Större och tyngre bilar, som suvar, är svårare att elektrifiera och fortsatt tillväxt i deras efterfrågan kan bromsa utvecklingen mot en renare och effektivare bilflotta.”

Apostopolos Petropoulos menar att det är viktigt att politikerna uppmärksammar de här trenderna på fordonsmarknaden.

– Inte minst med tanke på den stora roll suvarna spelar för efterfrågan på olja och koldioxidutsläpp. Hur regeringar och beslutsfattare agerar är, som alltid i energisammanhang, av avgörande betydelse, säger han.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter