Skolan.

2016-06-15 09:12
Aida Hadžialić,  gymnasieminister. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Aida Hadžialić, gymnasieminister.

”Stötande att man tjänar pengar på lärare och elever”

Kritiken mot att Academedia ska handlas på börsen har varit kraftig, och kommit från såväl facket som regeringen. Dagens ETC har pratat med medarbetare på en av koncernens skolor, om känslan inför börsnoteringen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Nyheten om Academedias börsnotering har följts av kritik från många håll. Såväl gymnasieminister Aida Hadžialić som Stefan Löfven har uttalat sig negativt.

– Våra skattepengar ska gå till skolan, lärarna och eleverna. Jag finner det stötande att man tjänar pengar på lärarna och eleverna, sa gymnasieminister Aida Hadžialić (S) när börsintroduktionen blev känd.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– 60 000 barn och ungdomar kommer att bli till salu på börsen i sommar. Det är helt horribelt, sa statsministern till Aftonbladet.

”Trött på systemet”

Än så länge har regeringen tillsatt en utredning, som i november ska presentera ett förslag för hur vinsterna i välfärden ska regleras. Samtidigt vill Lärarnas Riksförbund gå ännu längre och på fackförbundets kongress i slutet av maj tog man ställning mot aktiebolagsformen i skolvärlden helt och hållet.

Dagens ETC har pratat med en kvinna som jobbar på en av Academedias skolor i Stockholmsområdet, om företagets agerande och känslan inför börsnoteringen.

– Man blir väldigt trött på hela systemet, och att det kan vara tillåtet att sätta en så viktigt institution på spel på det här sättet. Det känns som att man plojar runt med något som är livsviktigt för otroligt många elever, säger hon.

Hon är dock osäker på huruvida börsintroduktionen kommer ha några direkta effekter på det vardagliga arbetet.

– Det är svårt att veta exakt hur vår skola kommer att påverkas. Vi lever i en annan verklighet där vår verksamhet består av elever och pedagogisk personal som hjälper dem nå målen. Det är vi som är skolan, oavsett ägandeform. Men det är klart att man blir provocerad när man läser om de stora vinsterna och att koncernen ägs av ett bolag i ett skatteparadis. Vi har resursbrist och bara en liten del av de pengarna skulle göra enormt stor skillnad för oss.