Hoppa till innehållet

Skola

Storsurfare har sämre skolresultat

Elever som använder mycket IT i skolan har sämre resultat i matte och läsning, enligt en ny undersökning.
Elever som använder mycket IT i skolan har sämre resultat i matte och läsning, enligt en ny undersökning. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

En ny rapport från OECD:s skolavdelning Pisa visar att svenska elever som använder IT mycket uppvisar sämre resultat i läsning och matematik.

Den nya analysen från Pisa kopplar ihop användningen av IT med elevernas resultat, baserat på några extra frågor om datorer och digitala hjälpmedel och hur de användes i skolan och på fritiden 2012. Enligt analysen presterade svenska elever som använde IT upp till en timme om dagen bäst. Elever som använde internet minst sex timmar varje dag på fritiden nådde lägst skolresultat. De skolkar också mer, kommer oftare för sent och mår sämre än de andra eleverna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka helt utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per månad – mer än halva priset

Från

Du får mer än halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln